De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning die als doel heeft mensen zolang mogelijk zelfstandig te kunnen laten wonen ondanks een beperking en deel te kunnen nemen aan het sociaal maatschappelijk leven. Dit betekent u voor zorg (niet geneeskundige zorg) en ambulante begeleiding, huishoudelijke hulp en mantelzorgondersteuning (respijtzorg) wanneer u daar zelf geen oplossing voor heeft zich kunt wenden tot de gemeente voor een passende bijdrage in het oplossen van de belemmeringen. Dat geldt ook voor vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woningaanpassingen.

Beschermd wonen (centrum gemeente): Ook wanneer zelfstandig wonen tijdelijk niet lukt en er een noodzaak is voor een tijdelijke 24 uursvoorziening met planbare en niet te plannen zorg en ondersteuning, is de centrumgemeente waaronder gemeente Lochem valt, er om samen te kijken naar een passende oplossing.