Het is duidelijk dat er op dit moment een tekort aan woningen is en dat starters het op de woningmarkt extra lastig hebben. Ook ouderen hebben steeds meer moeite met het vinden van een geschikte woning. Het bijkomende effect dat huizen duurder worden, raakt alle woningzoekende. Voor het CDA is het cruciaal dat iedereen, die in onze mooie gemeente wil wonen en werken, een huis kan vinden dat past bij zijn behoefte en portemonnee, of het nu gaat om huur of koop.

Er is veel (markt)onderzoek gedaan en we worden overstelpt met cijfers. Deze vragen om nauwgezette analyses. De voornaamste conclusies zijn dat we ons moeten inzetten om nieuwbouw te realiseren en de doorstroming op gang moeten helpen. Daarbij is het voor het CDA Lochem evident dat we moeten ontwikkelen en bouwen voor de behoefte van onze eigen inwoners! Dat betekent bouwen voor jongeren en ouderen. Die vinden moeilijk een woning, omdat ontwikkelaars te vaak kiezen voor de duurdere vrijstaande woningen, omdat die het meeste opleveren. CDA wil  bouwen naar behoefte en daarmee het probleem van een passende woning vinden wegnemen.

CDA wil ook meer inzetten op alternatieve woningtypes. Zo willen meer mensen met elkaar wonen of juiste een zeer betaalbare woning als start. Dat kan bereikt worden door bouwen van bijv. hofjes of Tiny Houses. Door het toepassen van deze vormen kan snel woningen worden gebouwd en krijgt het bouwen op korte termijn resultaat.

Het CDA gaat ook snelheid bij de bouwplannen halen door verkorten van de procedures. Plannen moeten niet op de plank blijven liggen maar besproken worden in de gemeente. Door intensief overleg komt het eerste tot resultaat. De gemeente mag best de termijnen voor behandelen van vergunningen verkorten. Dat kan o.a. door het toepassen van modelaanvragen voor bijv. Tiny Houses, splitsing of bedrijfstransformatie.