Sinds kort hebben gemeentes de mogelijkheid tot het instellen van een zelfbewoningsplicht. Kopers van een woning kunnen verplicht worden zelf te gaan wonen i.p.v. verhuren aan andere mensen. Hiermee wordt het speculeren of opkomen van woningen door investeerders ontmoedigd.

CDA vindt het belangrijk dat kwetsbare en vergeten groepen geholpen worden. Dat vraagt om gerichte actie en niet een algemene regel voor de hele woningmarkt. Wij willen daarom dat bij bouwprojecten op gemeentegrond de meerderheid van de woningen naar die groepen gaan. Met eigen grond kunnen we de prijs en kwaliteit zelf bepalen als gemeente. Vanwege dat voordeel wil het CDA de zelfbewoningsplicht toepassen bij woningbouwprojecten met gemeente grond.

Daarmee wil het CDA ook ruimte geven aan de markt. Ondernemers en investeerders kunnen bestaande woningen of gebouwen die getransformeerd kunnen worden, gebruiken voor nieuwe verhuur. Ook door uitbreiding van de huurmarkt ontstaan nieuwe woningen in onze gemeente.

Nieuwbouwprojecten moeten ook als eerste worden aangeboden worden aan de eigen inwoners. Daarmee wordt de doorstroming op gang geholpen en voorkomen we de wegtrek van jongeren naar omringende grotere plaatsen zoals Zutphen en Deventer.