adult

Iedereen moet goede zorg dichtbij kunnen krijgen. Zolang mogelijk meedoen in de samenleving en zelfstandig kunnen blijven leven en wonen is ons motto.
Het CDA gaat daarbij uit van ieders eigen mogelijkheden en die van zijn of haar sociale omgeving.
Maar soms is er meer ondersteuning nodig.

Het Sociaal Domein voert de wetten Wmo, Jeugdwet en Participatiewet uit.
Binnen de gemeente Lochem kunt u voor al uw vragen over Zorg, Jeugd, Werk en Inkomen terecht bij ‘t Baken. De medewerkers van ‘t Baken onderzoeken met u samen wat er nodig is en hoe dit geregeld kan worden.
Aanmeldingen voor zorg en voorzieningen en aanvragen voor uitkeringen nemen de laatste jaren toe. In de zomerperiode 2021 is er een forse piek geweest, waardoor wachttijden en wachtlijsten verder opliepen. In 2021 waren er 10% meer hulpvragen dan in 2020.

Het CDA zet zich in de komende periode o.a. in om de wachtlijsten en de wachttijden bij de gemeente Lochem voor zorg, voorzieningen en inkomen naar een algemeen maatschappelijk aanvaardbaar niveau terug te brengen. Voor de behandeling van een Wmo aanvraag staat een wettelijk termijn van 8 weken. Als het gaat om Jeugdhulp lukt het vaak niet meer om de aanvraag direct in behandeling te nemen. Het college zet in op wachttijd vermindering door extra consulenten in te huren.

CDA gemeente Lochem
Om onze burgers te helpen in de weg naar de toekomst richt CDA Lochem zich op o.a. de volgende aandachtsgebieden:

1. Senioren:
•    Ouderenmishandeling, 1op de 8 ouderen meldt of geeft een signaal;
•    Eenzaamheid;
•    Positieve aandacht voor ouderen; waarde van ouderen, positieve beeldvorming, plek“ terug veroveren” in de samenleving;
•    Aandacht voor ouderen met GGZ problematiek;
•    Aandacht voor ouderen met een verstandelijke beperking;
•    Aandacht voor kwetsbare ouderen;
•    Senioren en jongeren stimuleren om met andere generaties samen te werken om kennis en ervaring te delen;
2. Jeugd:
•    Wachtlijstaanpak en preventie;
3. Alle leeftijdscategorieën:
•    Mensen (jong en oud) met een beperking die willen mee doen;
4. Overbelasting mantelzorgers
•    Hoe kunnen mantelzorgers het volhouden en ontlast worden;
5. Armoede:
•    Een einde maken aan het sociaal isolement van Armoede.
•    Niet bezuinigen op het Armoede beleid!
6. Samenleving:
•    Een sterke samenleving waarin ieder kansen krijgt en waar mensen die het slecht getroffen hebben geholpen worden.