17 januari 2022

CDA-afdelingen Achterhoek en Twente spreken met Pieter Omtzigt over de Noordtak

Vrijdagmiddag 14 januari 2022 hebben afgevaardigden van CDA-afdelingen uit de Achterhoek en Twente via Teams een gesprek gehad met Kamerlid Pieter Omtzigt over de Noordtak van de Betuweroute. Het betrof de CDA-afdelingen Oude IJsselstreek (Jeanette Elstak), Oost Gelre (Walter Leemreize en Ruud Krabbenborg), Berkelland (Theo Helmers), Haaksbergen (Jeroen Slot) en Oldenzaal (Tonny Vogelzang en José Seijger). (zie foto)

Daaraan vooraf in de ochtend bezocht Pieter samen met Walter Leemreize het prachtige en waardevolle natuurgebied ‘Koolmansdijk’ te Lichtenvoorde (zie foto). Het tracé van de Noordtak gaat over of vlak langs dit waardevolle natuurgebied lopen. Dit natuurgebied is een van de vele parels die kenmerkend zijn voor het landschap in de Achterhoek en Twente en die verdwijnen, mocht de Noordtak er komen. Ook de leefbaarheid van veel dorpen en steden zullen ernstig aangetast worden.

De Achterhoek en Twente hebben gezamenlijk ca. 1 miljoen inwoners, met slechts één kamerlid; Pieter Omtzigt. Amsterdam met ook ca. 1 miljoen inwoners heef 25 kamerleden. Walter Leemreize: “We wilden graag een gesprek met een kamerlid uit onze eigen regio. Eén belletje, en twee dagen later sta ik met Pieter letterlijk met de schoenen in het zand van de ‘Koolmansdijk’.”

De CDA-afdelingen zijn tegen een noordtak. Recent heef de Tweede Kamer, totaal onverwacht, zonder overleg met de regio’s, een motie aangenomen over een onderzoek naar realisatie van de Noordtak. Alleen Pieter Omtzigt heeft tegen deze motie gestemd. De CDA-afdelingen hopen dat hun eigen fractie in de Tweede Kamer, maar óók de fracties van alle andere partijen zoals de VVD, D66, PvdA, Groenlinks enz. enz. hun handtekening alsnog onder de motie vandaan trekken. Want zonder overleg met de regio’s die het betreft een dergelijke motie aannemen, is onbehoorlijk bestuur.

De Noordtak is o.a. weer van stal gehaald omdat de Betuweroute vastloopt vlak over de grens bij het Duitse Emmerich. Vanaf Emmerich tot aan Oberhausen en Keulen moet de Duitse Betuweroute nog aangelegd worden. De CDA-afdelingen willen dat eerst dat probleem opgelost wordt én dat er naar alternatieven over bijvoorbeeld het water wordt gezocht. Dan is een miljarden verslindende Noordtak door de Achterhoek en Twente helemaal niet nodig.