Gendringen

Gendringen is één van de grotere kernen van onze gemeente, liggend pal aan de Duitse grens. Tot Engbergen horen ook de buurtschappen Wieken, Wals, Milt en Voorst. In de buurtschappen en in het dorp zelf is de nodige reuring: kermissen, bedrijven, een wijngoed en een bescheiden winkelaanbod.

Voor inwoners van Gendringen en omgeving is Engbergen een prachtig natuur- en recreatiegebied geworden. Er is ruimte om water vast te houden (maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie), natuur, landbouw en recreatie. Engbergen herbergt restaurants, een golfbaan, kinderboerderij, overnachtingsmogelijkheden, prachtige recreatieve fietspaden, een bijenstal, een openluchttheater.

Ook in het Azewijnse Broek bij de zandwinning is een prachtig natuurgebied ontstaan, waar veel bijzondere vogels te bewonderen zijn.

In het dorp zelf is een herstructurering gaande. Op het Kerkplein, tussen de beide kerken is De Oevelgunne verrezen, een modern woonzorgcentrum en verpleeghuis. Ook de straten erom heen zijn/worden verfraaid en vergroend. Door de mogelijke verhuizing van de Coop richting Woonplaza ontstaat er ruimte voor woningbouw en het verpauperde Woonplaza krijgt een nieuwe prettige uitstraling.
Op de plek van de Christoffelschool komt een Integraal Kindcentrum (IKC), waarin beide basisscholen en de kinderopvang en peuterspeelzaal van Humankind opgaan, waardoor een doorlopende leerlijn van 0-12/13 jaar ontstaat.

Veel jonge Gendringenaren willen graag in het dorp blijven wonen en sommige ouderen willen kleiner wonen. Lenteleven is aangewezen als zogenaamde uitleglocatie en ook dichter bij het centrum ontstaan er plekken waar gebouwd kan worden. Daardoor staat er bewegingsruimte op de Gendringse woningmarkt.

Onze prioriteiten voor Gendringen zijn:

• Komst IKC Gendringen: Het samengaan van de basisscholen Christoffel en de Hoeksteen en de kinderopvang van Humankind in één gebouw op de plek van de Christoffelschool. Zo ontstaat een doorlopende leerlijn van 0-12/13 jaar. Mooie ontwikkeling voor het ontdekken en leren in Gendringen.
  • Passende en betaalbare woningen voor iedereen. Starterswoningen zodat veelal jongeren in hun eigen dorp kunnen blijven wonen, maar ook voor ouderen. Lenteleven wordt een uitleglocatie waar in de komende jaren ca. 200 woningen gebouw worden. Daarnaast komt er op de plek van de huidige Coop (bouw)grond beschikbaar wanneer de verhuizing van de Coop doorgaat. Wanneer de beide basisscholen samen zijn gegaan, ontstaat er ruimte op de plek van De Hoeksteen
  • Verdere herstructurering centrum: De Oevelgunne is klaar, de straten eromheen ook. De laatste aanplant van groen volgt in het voorjaar. Een prachtig resultaat. Daarnaast speelt de mogelijke verhuizing van de Coop naar de plek van Woonplaza (Anholtseweg/Willem Alexanderplein). De bouw van het IKC start snel.
  • Revitalisering industrieterrein IJsselweide: meer groen aanbrengen, verduurzamen, wellicht bedrijven verplaatsen.

Jouw aanspreekpunt

Janine Kock