Etten

Onze prioriteiten voor Etten zijn:

  • Wonen is belangrijk en daarom huurwoningen, zowel sociaal als middensegment en ouderen en koopwoningen.
  • De komst van een Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV) zoals nu gepland voor 2025. Dit jaartal is wat ons betreft het jaartal waarop deze voorziening is gerealiseerd.
  • De verkeersveiligheid:
    • allereerst een aparte fiets-loopbrug ter hoogte van de Gamma.
    • daarnaast de veiligheid van de provinciale weg De Slingerparallel. Jaarlijks vele ongelukken en helaas soms ook met dodelijke afloop.
    • het kruispunt met stoplichten van de Zeddamseweg richting Zeddam die de Slingerparallel kruist.
       

Ad1.
Wonen is belangrijk zoals uit de inventaris door Dorpsbelangen is uitgevoerd. Het behoudt de leefbaarheid van de het dorp doordat ook jongeren er willen blijven wonen. Helaas is de doorstroming traag en het aanbod voor starters te duur. Betaalbare koopwoningen voor starters en middeninkomen verdienen de voorkeur. Naast koopwoningen is er ook behoefte aan sociale huurwoningen en betaalbare woningen voor ouderen. Veel ouderen wonen in een groot huis en stromen niet door omdat de hypotheeklasten veelal zijn gedaald en de huur van een woning duurder is dan de hypotheek. Energieneutrale woningen kunnen dan een oplossing zijn om de huurlasten te beperken.

Ad2.
De BMV dient ter vervanging van de huidige school en sporthal en wordt uitgebreid met een ruimte die voldoet aan de maatschappelijke behoefte zoals een ontmoetingsplaats voor iedereen waar je kunt socialiseren met elkaar, het leggen van een kaartje, opstarten hobbyclub, biljarten, koffiedrinken oid, maar ook ruimte biedt om iets te organiseren voor de jeugd (denk aan jeugdinstuif, muziek etc.). De huidige locatie van de school en sporthal kunnen worden omgevormd tot een mooi park of gebruikt worden voor woningbouw, dan wel een combinatie van beide. Het opstarten van de BMV in 2025 is te laat. Etten heeft behoefde aan duidelijkheid en ontbeert de voorziening waarin het sociaal samenzijn van belang is voor iedereen. Niet alleen voor de ouderen die mede door corona steeds minder contacten hebben maar ook voor de jongeren.

Ad3.

  •  De brug bij de Gamma die Etten verbind met Terborg is te smal. Dit leidt niet alleen tot onveilige situaties maar er gebeuren ook ongelukken met fietsers en voetvangers waarbij niet altijd politie of ziekenwagen bij nodig zijn. Het verkeer is sinds de opening van de brug sterk geïntensiveerd. Voor fietsers en voetgangers is de beschikbare ruimte op de brug erg klein. Je kunt nauwelijks met een kinderwagen het voetgangersgedeelte van de brug belopen laat staan dat je met 2 mensen naast elkaar kan lopen. Verbreding van de brug is nu geen optie, daarom de roep om er aan weerszijden van de brug een aparte loopbrug te maken. Het huidige loopgedeelte kan dan, met aanpassing van de brug, worden toegevoegd aan het wegdek zodat er meer ruimte ontstaat voor fietsers en overig wegverkeer. Omdat vanuit Etten gekeken ook twee in- uitritten van de Gamma vlak voor de brug zijn gesitueerd, is verlegging van de dorpsgrens en uitbreiding van de 30 km zone een zeer welkome aanvulling.
  • De Slingerparallel staat al hoog op het bespreeklijstje met de provincie. Toch gebeuren er ook ongevallen waarbij geen politie wordt ingeschakeld en er alleen sprake is van blikschade of een kapotte fiets en wat kleding. Er moet blijvend aandacht zijn voor de verkeersveiligheid op deze weg van Doetinchem naar Silvolde/Ulft.
  • Met regelmaat vindt er op de kruising Zeddamseweg – Slingerparallel, voorzien van stoplichten, ongelukken plaats doordat mensen niet goed opletten en door het rode licht rijden. Vanuit Zeddam richting Etten wordt deze kruising aangereden via een bocht in de weg. Van 1 rijstrook krijg je er drie en zie je drie verkeerslichten waarbij de middelste alleen boven de weg hangt. Je maakt al snel de vergissing dat als linksaf of rechtsaf op groen staat, dit ook geldt voor rechtdoor terwijl dan niet in alle gevallen zo is. Daardoor rijdt men soms door rood met alle gevolgen van dien. Ook dit verdient de nodige aandacht bij het onderhoud van deze weg door de provincie.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.