24 april 2023

Nieuwe woningen in Ulft en betere verkeersveiligheid in Etten en Terborg

Afgelopen donderdag was er weer een Raadsvergadering van onze gemeente Oude IJsselstreek.
Hieronder vind u een korte weergave van de agendapunten en onze standpunten.
We zijn blij met de nieuwe woningen in Ulft en de aangenomen motie voor betere verkeersveiligheid in Etten en Terborg.

U kunt de vergadering ook altijd volledig terug kijken via https://raad.oude-ijsselstreek.nl/

Agendapunt 1. Bestemmingsplan Eksterstraat Ulft is unaniem aangenomen.

Er komen in totaal 22 woningen aan de Eksterstraat. Voorheen hebben op deze locatie sociale huurwoningen gestaan. Deze zijn rond 2013 gesloopt.
Er komt een mix van woningtypen in het plangebied. Er komen tien starterswoningen, negen levensloopbestendige (senioren)woningen, een tweekapper en één vrijstaande woning.
Zo zijn 19 van de 22 woningen aan te merken als woningen voor de prioritaire doelgroepen starters en senioren uit de Lokale Kwaliteitscriteria. De tweekapper en één vrijstaande woning zullen voornamelijk doorstromers als doelgroep aantrekken, ook hieraan is een aantoonbare behoefte.
Het CDA is blij met deze nieuwe woningen en hoopt dat de bouw snel zal starten.
Voor meer details kunt u contact opnemen met Ruben Driever tel: 06-5231 0650 of met de gemeente.

Agendapunt 2. Vaststelling beleidskader onderwijskansen (unaniem aangenomen)

Het gaat over de wettelijke taken van de gemeente rondom het landelijke onderwijsachterstandenbeleid (OAB) Voortaan zullen wij spreken van onderwijskansenbeleid. Dit is een positievere term en dekt de lading beter. Het is de bedoeling dat we voorkomen dat in de voorschoolse periode al een onderwijsachterstand ontstaat.

Agendapunt 3. Verlenging overeenkomst met accountant tbv jaarrekeningcontrole 2023

Ook dit is unaniem aangenomen door de raad.

Agendapunt 0.9 Moties

Motie – Verkeersmaatregelen naar aanleiding van reconstructie doorgaande weg Etten en Terborg.

Het CDA heeft de motie mede ingediend samen met D&PB, PvdA, ADA en PRO!

De moties is aangenomen, waarbij Lokaal Belang en D66 tegen de motie hebben gestemd. Als reden wordt aangegeven dat alle gewenste maatregelen toch al gepland waren.

De verkeerssituatie in Etten en Terborg is al jaren onderwerp van discussie. Wij krijgen veel klachten binnen van onze inwoners over het vrachtverkeer door Etten en Terborg. Ook het kruispunt bij de Rode Leeuw wordt vaak genoemd als een gevaarlijke kruising. Regelmatig staan daar ook files omdat het lastig is om daar de weg op te komen. Veel fietsverkeer maakt het nog lastiger.
De gemeente is nu bezig met de reconstructie van de doorgaande weg Etten – Terborg.

Deze motie  is ingediend om zeker te stellen dat de gewenste maatregelen ook echt worden uitgevoerd.
We geven hiermee een duidelijk signaal af aan onze inwoners dat er naar hen geluisterd wordt.
Ook zien wij het als een ondersteuning van de plannen die er al liggen en waar al aan gewerkt wordt om de situatie te verbeteren.
We willen minder auto’s en vrachtverkeer door het Etten en Terborg hebben. Vrachtverkeer en auto’s die  richting Varsseveld willen, moeten al meteen bij het stoplicht in Etten richting Doetinchem en A18 gestuurd worden. Daarom moet het bord “Varsseveld” een kwartslag gedraaid worden. Niet meer richting Etten maar richting Doetinchem. Dus veel vrachtauto’s niet meer via Etten en Terborg. Dat scheelt al veel verkeer!

De motie draagt het college op:

1. om doorgaand vrachtverkeer te ontmoedigen middels verbodsborden voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer en om deze te plaatsen voordat de reconstructie volledig is afgerond;
2. om de bewegwijzering vanaf de Ettense verkeerslichten in overleg met de provincie zodanig aan te passen dat al het vrachtverkeer richting Varsseveld via de Slingerparallel en snelweg A18 wordt bewegwijzerd en om ervoor zorg te dragen dat dit gebeurt voordat de reconstructie volledig is afgerond;
3. om in overleg met de provincie ervoor zorg te dragen dat de gewijzigde bewegwijzering bij updates wordt aangepast in navigatiesystemen;
4. om als de reconstructie volledig is afgerond regelmatig te handhaven op de 30 km snelheid;
5. om als de reconstructie is afgerond periodiek te monitoren of aanvullende maatregelen nodig zijn;
6. deze monitoring en opgedane praktijkervaring onderdeel te laten zijn van het in voorbereiding zijnde Verkeers- en Vervoersplan en dienst kan doen om meerdere dorpen te ontlasten van het doorrijdende vrachtverkeer;

Eind oktober 2023 moet alles klaar zijn. Het CDA maakt zich nog wel zorgen over de fietsers tussen Etten en Terborg omdat de rijbaan daar nu heel smal geworden is. Gelukkig wordt dit goed in de gaten gehouden en zullen maatregelen genomen worden als dat nodig is.

Motie – Bestrijding Jacobskruiskruid
Ingediend door D&PB en ADA

Het CDA heeft tegen deze motie gestemd omdat wij als raad, onlangs beleid hebben gemaakt over ecologisch bermbeheer die ervoor moet zorgen dat er meer biodiversiteit komt.
Het bestrijden van Jacobskruiskruid is zeker nodig maar is al opgenomen in het beleid.
Deze motie heeft het niet gehaald.