12 februari 2024

Eenzaamheid

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer Nederlanders zich in sterke mate eenzaam voelt. Ook in Wageningen komt dit steeds meer voor. Dit vinden wij zorgelijk. Wat eenzaamheid is, hoe het voelt en wat het met je doet is voor iedereen anders. Het is niet aan mensen te zien of zij zich eenzaam voelen. Er wordt weinig over gepraat. Daarom is het goed om scherp te zijn op signalen, die kunnen wijzen op eenzaamheid. Niet alleen omdat het gevoel van eenzaamheid verschrikkelijk is, maar ook omdat het ook leidt tot gezondheidsproblemen.

Eenzaamheid komt in alle leeftijdsgroepen voor, maar vooral onze oudere inwoners zijn een kwetsbare groep. De zorg en aandacht voor ouderen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, van familie, buren, kennissen, kerken en verenigingen. Laten wij naar elkaar omzien.

Daarnaast wil het CDA aandacht vragen voor een specifieke groep die ook vaak te maken heeft met eenzaamheid, namelijk de mantelzorgers. Dagelijks staan zij voor hun naaste klaar, maar raken hierdoor soms in een isolement. De gemeente moet een hand naar deze groep uitsteken, zodat het voor hen makkelijker wordt om hulp te krijgen, even op adem te kunnen komen en om in contact te komen met andere mantelzorgers. Binnenkort zullen wij voor deze groep aandacht vragen bij het college.