20 juni 2023

Woningsplitsing

Zoals u al eerder gelezen heeft is er een grote woningbouwopgave in Wageningen. Het college koerst op het bouwen van 3.000 nieuwbouwwoningen in de komende 7 jaar. Dit is een grote opgave voor Wageningen zeker omdat de ruimte binnen en buiten onze stad beperkt is. Daarom is het belangrijk om ook naar andere oplossingen te zoeken om beschikbare woonruimte te realiseren.
Voor veel jongeren en ouderen is er nog geen betaalbare woonruimte.

Het CDA wil dat de gemeente gaat kijken naar woning- en kavelsplitsing. Woningsplitsing is het maken van meer dan 1 woning of appartement in een bestaande woning. Met kavelsplitsing wordt de bestaande woonkavel in twee stukken gesplitst zodat er een extra woning gebouwd kan worden.
Het splitsen van woningen en kavels heeft wel invloed op de straat waarin dit gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan parkeren, leefbaarheid en natuur. Om hier een goede balans in te vinden moet de gemeente beleid maken.

Tijdens de laatste raadsvergadering van 19 juni heeft het CDA hiertoe een voorstel ingediend. Het college zal over een paar maanden komen met de kaders van het nieuwe beleid, om dit daarna in 2024 om te kunnen zetten in een bestemmingsplan. Met een goed beleid voor woningsplitsing hoeven er minder woningen bijgebouwd te worden zodat wij meer ruimte over houden in Wageningen.