20 maart 2024

Woningtekort jongeren

Je bent 21 jaar en je woont al je hele leven hier in Wageningen. Je bent naar de Pantarijn geweest en hebt de Bakkerschool gevolgd. Je ouders hebben hier een huis en jij je eigen slaapkamer. Als je vrienden wilt ontmoeten doe je dat buiten op straat of in de kroeg. Het samen eten met je vrienden en ’s avonds genieten van een drankje thuis zit er niet in. En sta je ingeschreven bij de Woningstichting moet je nog 6 jaar wachten voordat je je eigen studio kunt huren.

Je bent 24 jaar en net trotse bezitter van je masterdiploma. Krijg je een brief op de mat van Idealis dat je binnen 6 maanden je studentenkamer moet verlaten. Net als de Wageningse jongeren is er dan geen perspectief op woonruimte in Wageningen.

Je bent 21 jaar en je studeert hier aan de WUR. Je hebt inmiddels je eigen studentenkamer in  Wageningen en geniet volop van je vrijheid. Je kunt je vrienden thuis ontvangen en je hebt zo je eigen plekje. Samen eten met je studiegenoten en ’s avonds genieten van een drankje.

We bouwen veel studentenkamers in Wageningen, maar voor de Wageningse jongeren en de afgestudeerden is er geen plek voor een eigen studio. Dit zou toch anders moeten. De CDA fractie vindt dat dit probleem opgelost moet worden. Wij zullen dit gaan bespreken in de gemeenteraad want hier moet snel verandering in komen. Het CDA vind het bouwen van flexwoningen een goede oplossing.