17 mei 2017

Help de bijen!

Onze bijen en andere bestuivers hebben hulp nodig! Een groot aantal soorten bijen in Nederland staat op de rode lijst en is dus bedreigd. Wetenschappers denken aan drie mogelijke oorzaken; het gebruik van gif, ziekten en een gebrek aan voedsel voor de bijen doordat er te weinig bloeiende bloemen en struiken zijn over het hele jaar heen. En aan de laatste oorzaak kunnen we gelukkig op een kleurrijke manier met zijn allen wat doen! Dit is van groot belang, want ongeveer twee derde van ons voedsel bestaat dankzij de bestuiving van bijen.

Een Bijenlint bestaat uit zoveel mogelijk aaneengesloten stukken tuin met daarin bijvriendelijke beplantingen van het vroege voorjaar tot het late najaar. Dit kunnen particuliere tuinen zijn, gemeentegronden, bedrijfs-, sport- en verenigingsterreinen. En zou het niet mooi zijn om onze Moerdijkse kernen te verbinden door middel van een kleurrijk bloemenlint? Doet u mee?

Het is wel even wennen. Een bijvriendelijk snoeibeleid is anders dan we gewend zijn. Maar de bijensterfte is zo’n groot probleem, daar zullen we mee aan de slag moeten.

Kijk voor meer informatie eens op internet naar bijenlint.nl of bijenkennisnet.nl.

CDA Moerdijk stelt hierover artikel 35 vragen aan het college download ze hieronder