23 februari 2022

Centrumplan afgerond met opening supermarkt

ZEVENBERGEN - Dat er een lint doorgeknipt moest worden, was niet te missen gisteren in de Zevenbergse Molenstraat. De afmeting van de schaar waarmee wethouder Désirée Brummans supermarkt Dirk van den Broek dinsdagochtend voor geopend verklaarde, was enorm.

BN deStem, Florence Imandt 22-02-22

Foto: Pix4Profs/Marcel Otterspeer

Blij was ze, niet alleen om de winkel open te knippen, maar ook om namens de supermarkt twee volle boodschappenwagens aan de Voedselbank te kunnen aanbieden. ,,We staan er misschien te weinig bij stil dat niet iedereen zomaar zijn karretje kan volladen.”

Heel wat voeten in aarde

Blij en trots was de wethouder ook omdat de winkelopening de afronding markeert van het Centrumplan Zevenbergen dat naast het nieuwe woon-winkel-parkeercomplex ook het opengraven van de haven omvatte. ,,Het had heel wat voeten in aarde voordat de gemeenteraad in 2015 - met een kleine meerderheid - uiteindelijk akkoord ging met de herinrichting van het Marktplein.”

"Er waren ook veel emoties bij de bewoners van de Molenstraat die de gemeente moest uitkopen. Maar ik denk dat veel Zevenbergenaren nu toch blij zijn met het resultaat.”

‘Tijdloze kwaliteit’

Henri van Dam van projectontwikkelaar Synchroon sprak van 'een grote veranderingsopgave’ voor het centrum van Zevenbergen. ,,Qua architectuur  en uitstraling is gekozen voor een tijdloze kwaliteit en mooi invoegen in de historische omgeving. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de pandsgewijze opbouw van het complex, passend bij de rest van het dorpscentrum."

Aandacht voor groen en duurzaamheid

De 21 appartementen zijn intussen allemaal verkocht (tussen de 295.000 en 340.000 euro)  en opgeleverd, veelal aan vijftigplussers, onder wie ook één van de oorspronkelijke Molenstraatbewoners. Het hele complex wordt verwarmd met warmtepompen en is dus gasloos. ,,We hebben de laatste jaren bij onze projecten veel aandacht voor groen en duurzaamheid. De appartementen hebben allemaal daktuinen, de mensen wonen eigenlijk rond een soort hofje.”

Nog winkelruimte te huur

De winkelruimten aan de Marktkant zijn nog niet allemaal verhuurd. Op de ene hoek opent bakker Jac Smit half maart de deuren, op de andere hoek komt Domino's Pizza en twee tot drie units (afhankelijk van indeling) zijn nog te huur. Naast Dirk streek Kruidvat neer en daar komt Bruna nog naast.