27 november 2017

Op bezoek bij het Europees Parlement

Op uitnodiging van de Europarlementariër Lambert van Nistelrooij hebben Marian van Eersel en Liliana Ardon-Zagan namens CDA Moerdijk in november het Europees Parlement in Straatsburg bezocht. Het was tevens een mooie gelegenheid om de plenaire vergadering bij te wonen. Op de agenda stond o.a. de Paradise papers of de aanpak van belastingontduiking en een betere bescherming voor de onlinekopers. We hebben een rondleiding gekregen in het indrukwekkende gebouw van het parlement. Hierna volgde nog een verhelderende presentatie van Lambert (CDA-er en Brabander) en medewerkster Francoise Petit over de rol en de activiteiten van het Europees Parlement.

Wisten jullie dat:

• In het EP 751 parlementsleden zitting nemen
  • Deze parlementsleden rechtstreeks gekozen zijn door de burgers uit de 28 lidstaten van Europa: de enige instelling met direct gekozen leden
  • De EVP (Fractie van de Europese Volkspartij waaronder het CDA  valt) met 217 leden de grootste fractie is
  • Ongeveer 70% van onze wetgeving vanuit de Europese Unie komt
  • Er minstens 24 tolken werken die simultaan vertalen (dat wil zeggen tegelijkertijd vertalen en luisteren naar de volgende zin) zodat iedere deelnemer alles goed begrijpt in de eigen moedertaal
  • Deze meertalige democratische samenwerking binnen het Europees parlement uniek is in de wereld
  • Men nog niet weet of in de toekomst de Engelse taal nog gevoerd gaat worden
  • De huisvesting van de Europese Unie nog steeds maandelijks wisselt tussen Brussel en Straatsburg en nog geen enkele partij hierover de discussie is aangegaan
  • Dit heel veel geld kost maar ook veel banen oplevert

Een bezoek aan het Europees Parlement bevelen wij van harte aan.  Straatsburg of Brussel? Die keuze laten we aan jullie over.

Klik hier om naar de website van het Europees parlement te gaan