03 april 2021

CDA pleit voor erkenning leed Molukse gemeenschap

Op 21 maart 2021 was het 70 jaar geleden dat de eerste Molukkers met hun gezinnen in Nederland arriveerden. Zij hadden voor Nederland gediend en gevochten in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger. De Nederlandse regering beloofde hen een terugkeer binnen zes maanden. Zeventig jaar later en enkele generaties verder woont de Molukse gemeenschap nog steeds in Nederland. De gebroken belofte wordt echter zelfs na 70 jaar nog diep gevoeld in alle Molukse generaties.

Enkele weken geleden stelden 11 burgemeesters daarom een brief op met een oproep aan het nieuwe kabinet om het leed van de Molukse gemeenschap te erkennen. Een erkenning helpt om de band en vertrouwensrelatie met Nederland weer te herstellen. CDA Waalwijk heeft daarom samen met Lijst Pouw het initiatief genomen om ook de burgemeester van Waalwijk op te roepen zich aan te sluiten bij dit initiatief en bovendien na te gaan wat in Waalwijk nog meer kan worden gedaan voor de Molukse gemeenschap.

Niet zonder succes, want de brief is op 1 april 2021 door de burgemeester ondertekend. CDA Waalwijk is blij met deze ondertekening. Nu is het nieuwe kabinet aan zet en in Waalwijk de gemeente. CDA Waalwijk houdt de vinger aan de pols.

Kijk ook eens op onze facebookpagina.