07 maart 2017

Bomenkap in Schoorlse duinen herstelt natuurlijke processen

Er is de afgelopen tijd veel commotie ontstaan over de door Staatsbosbeheer geplande bomenkap in de Schoorlse Duinen. Het CDA onderkent de noodzaak van de kap. Woordvoerder Willemien Koning: “Wij begrijpen dat het gevoelig ligt voornamelijk bij omwonenden en dat er niet bij iedereen draagvlak is. Het is echter niet zo dat al het bos gekapt wordt. Het gaat om maximaal 12% waarvan pas 2% in de eerste fase echt zeker is op dit moment. Kortom er blijft voldoende bos bestaan.“

De doel van de kap is het open middenduin weer herstellen in de oorspronkelijke vorm. Staatsbosbeheer geeft aan dat als er nu niets wordt gedaan alles bos wordt. De dennenbomen zaaien namelijk voortdurend en horen eigenlijk niet thuis in de duinen.

In het huidige plan is ook rekening gehouden met behoud van bos aan de rand van de duinen tegen de bewoonde gebieden. Dit is dus eigenlijk al een tussenoplossing, er  wordt middenduin teruggebracht én er blijft veel bos bestaan, minimaal 88 Procent. Daarnaast zal de biodiversiteit toenemen.

De leden van de Stichting ter behoud van het Schoorlse- en Noord-Kennemerduingebied geven aan dat zij niet bij de plannen betrokken zijn. Er zijn echter verschillende klankbordbijeenkosmten geweest waar verschillende verenigingen en dorpsbewoners bij aanwezig waren. Toch lijkt het zinvol voor het draagvlak dat alsnog overleg wordt gevoerd met voornoemde stichting.

Het CDA heeft ook aan gedeputeerde Tekin meegeven dat hij na eerste fase een gedegen evaluatie houdt en dat bekeken wordt of 2de en 3de fase echt nodig zijn of misschien wat aanpassing behoeven. Met name de kap van de bomen bij Kaapnol ligt gevoelig dus als daar een aanpassing mogelijk is, zou dat mooi zijn.