04 juli 2023

CDA Noord-Holland verbijsterd over keuze kandidaat BBB gedeputeerde

Het nieuws dat Jelle Beemsterboer kandidaat gedeputeerde is voor de BBB wekt grote verbazing bij het CDA Noord-Holland, zowel op inhoud als persoon. Beemsterboer was jarenlang CDA-wethouder in Schagen en actief lid van de Noord-Hollandse afdeling.

De CDA-Statenleden Dennis Heijnen en Willemien Koning zijn verbijsterd over het nieuws dat Beemsterboer voor de BBB gedeputeerde wil worden. “Jelle was tot gisteren nog een actief CDA’er met overal contacten binnen onze partij. Hij is momenteel vicevoorzitter van het CDA-Schagen, was voorzitter van de Noord-Hollandse afdeling, actief in de afgelopen verkiezingscampagne in maart en heeft ons verkiezingsprogramma mee vormgegeven. Dat hij nu deze keuze maakt, is ongeloofwaardig”, aldus Heijnen en Koning. Als CDA’er heeft Beemsterboer altijd gestreden voor meer woningen aan de randen van dorpen om de woonkernen leefbaar en vitaal te houden. Beemsterboer was hierin een stuwende kracht. De BBB wil juist helemaal niet bouwen aan de randen van de dorpen. “Gaat nu uitgerekend Jelle Beemsterboer alle wethouders teleurstellen die hoopten eindelijk wat te kunnen doen voor de woningnood in hun gemeente?”, vraagt fractievoorzitter Heijnen zich vol ongeloof af.

"We zijn sowieso zeer benieuwd wat er in deze coalitie overblijft van de beloftes van BBB voor de boeren en het platteland", aldus Heijnen. Het CDA zal blijven stijden voor leefbaarheid in alle regio's in onze de provincie, ook zonder Beemsterboer. "Éen ding is voor ons wel duidelijk, Beemsterboer zit straks in het college van GS niet namens het CDA of als pleitbezorger van CDA-standpunten. Ongeacht wat hij daar zelf ook over zegt.”