17 mei 2021

CDA stemt niet in met stikstofreductiestrategie: “werk aan een hoopvolle toekomst”

De stikstofstrategie van Noord-Holland biedt geen garantie voor de toekomst van onder andere agrarische bedrijven en daarom heeft het CDA besloten niet in te stemmen met de strategie. Willemien Koning, Statenlid namens CDA, diende in de Provinciale Statenvergadering van 17 mei 2021 een amendement en motie in: “Zoals de stikstofstrategie er nu voor ligt, wordt het onmogelijke gevraagd van bedrijven. Het uitblijvende zicht op rendement is zorgelijk voor bedrijven en jonge bedrijfsopvolgers. Dit zal impact hebben op de bestaansmogelijkheid van onder andere de agrarische sector. Wij willen daarom dat er in de strategie aandacht komt voor het toekomstperspectief van bedrijven”.

Onzekerheid

Het amendement om de stikstofdoelen voor 2035 niet al vast te leggen in deze strategie sluit aan op het standpunt van de Tweede Kamer, die recentelijk heeft aangegeven dat zij de doelen voor stikstofreductie in 2035 niet realiseerbaar, haalbaar en betaalbaar vindt. De sociale, economische en ecologische gevolgen van stikstofreductie zouden namelijk nog onvoldoende in beeld zijn. Koning: “Niet alleen is er tot op heden weinig duidelijkheid over de gevolgen van stikstofreductie, ook de rekenmodellen die nu worden gehanteerd kennen een grote onzekerheidsfactor”. Met het vooruitzicht op nieuwe metingen die vermoedelijk in 2022 worden toegevoegd, is het volgens het CDA te vroeg en daarmee onwenselijk om de stikstofdoelen voor 2035 al te verankeren in een besluit. Het CDA diende daarom vandaag samen met anderen een amendement in op het document met de reductiedoelstellingen waarin wordt voorgesteld om de beschreven doelstelling voor 2035 te laten vallen.

Toekomstbestendig

Ook diende het CDA een motie in om een toekomstbestendige stikstofreductiestrategie te formuleren. Hierin is onder andere de wens opgenomen om niet eenzijdig te sturen op de Kritische Depositie Waarden en om breder te kijken naar andere stikstofbronnen dan agrarische bedrijven, zoals de uitstoot van ganzen. Koning benadrukt dat hoewel landelijk het percentage voorkomende ganzen laag is dit niet geldt voor onze provincie, waar juist in de Noord-Hollandse N2000 gebieden de uitstoot van ganzen hoog is. Daarnaast wil het CDA dat er niet steeds stikstofgevoelige planten worden toegevoegd aan hexagonen, om een vicieuze cirkel te voorkomen. Met deze aanpassingen hoopte Koning perspectief te kunnen bieden aan bedrijven en jonge bedrijfsopvolgers uit de agrarische sector: “Wij roepen Gedeputeerde Staten op om aanpassingen te doen die gericht zijn op efficiëntie en op de toekomst, voor mens en natuur. We moeten niet één kant op doorslaan maar de balans vinden. Laten we daarom met elkaar werken aan een hoopvolle toekomst, door middel van weloverwogen beleid”.

Klik hier om de motie “stikstofstrategie aanpassen” te downloaden

Klik hier om het amendement “stikstofdoelen” te downloaden