15 januari 2024

CDA wil snelle oplossing grote aantal storingen Leimuiderbrug

De - vooral Zuid-Hollandse - kranten staan er al jaren vol mee: mensen die de vele, vele storingen van de Leimuiderbrug helemaal zat zijn. Deze brug wordt door veel inwoners van Zuid-Holland gebruikt om op de A4 en A44 te komen. Ook de HOV-verbinding Schiphol gaat over deze brug heen. Het beheer van deze brug wordt echter gedaan door de provincie Noord-Holland. Het CDA heeft daarom vragen gesteld aan de provincie over de problemen rondom de Leimuiderbrug. Lees hier de vragen.

“Noord-Holland heeft een grote verantwoordelijkheid om deze brug werkend te houden, ook al wonen de gebruikers veelal niet in onze provincie,” aldus Dennis Heijnen, fractievoorzitter CDA Noord-Holland. Hij vervolgt: “Ook de hulpdiensten kunnen maken gebruik maken van de burg, waardoor bij storing de veiligheid in het geding komt. Wij willen daarom snel een oplossing en hebben vragen gesteld aan de verantwoordelijke provinciebestuurder.”

De provincie Noord-Holland heeft onlangs besloten dat de brug tijdelijk tijdens spitstijden niet meer open gaat voor de scheepvaart. Een ingrijpende beslissing. Het CDA wil volledige openheid van zaken rondom de werkzaamheden en de storingen aan de brug. Op de website van de provincie staat dat er al sinds 2021 onderzoek wordt gedaan. Heijnen: “Het CDA vindt een driejarig onderzoek als actie echt te mager. Zeker als je weet hoeveel schade automobilisten en openbaar vervoerreizigers lijden. Mensen hebben recht op meer informatie en willen weten of er zicht is op een oplossing.”

Een ondernemer in dak- en zinkwerken heeft de ludieke actie gedaan de provincie Noord-Holland een schadeclaim te sturen. “Niet dat hij verwacht dat die betaald wordt, deze ondernemer weet ook dat het niet zo werkt. Maar zijn gevoel dat dit niet voor de zoveelste keer overmacht kan zijn, is helemaal te begrijpen. Vaststaan voor deze brug kost ondernemers handenvol geld,” aldus Heijnen.

Gedeputeerde Olthof gaf bij de beantwoording van de vragen aan dat er volgende week een informatiebrief komt over de stand van zaken en er zullen extra maatregelen genomen worden bij de Leimuiderbrug.