01 maart 2023

De provincie moet meer aandacht geven aan het landelijk gebied

Op woensdagmiddag 1 maart zijn CDA  Statenleden Dennis Heijnen, Willemien Koning en Westfriese kandidaat Simon Dijk op bezoek geweest in de gemeente Medemblik. Samen met het CDA Medemblik bezochten zij drie locaties waarbij ze in gesprek gingen met inwoners.

De middag startte bij agrarisch ondernemers Klaas en Wendy Vlaar, van het koeienhuis in Benningbroek. Zij hebben een melkveehouderij en houden exclusieve Wagye koeien. Klaas heeft een oplossing voor het stikstofprobleem. Hij voegt Magnesiumchloride toe aan zijn dierlijke drijfmest, wat stikstof en fosfaat bindt. “Door gebruik van de verrijkte mest verbetert het de bodemgezondheid en wortelen gewassen beter” vertelt Klaas. “Een mooie innovatieve manier” geeft Willemien Koning, zelf boerin, toe. Koning: “Het is echt belangrijk dat we met de agrarische sector samen kijken naar oplossingen, er wordt nu uitgegaan van een bureauwerkelijkheid. Dat willen wij veranderen.”

Vervolgens ging het CDA-team door naar Opperdoes om in gesprek te gaan met Jos Klaver (beheerder dorpshuis Torenschouw) en Threa Bakker (bestuurslid Stichting dorpshuis de Torenschouw) over de problemen waar het dorpshuis tegen aan loopt, maar ook het belang van het dorpshuis in het mooie Opperdoes. Aan de orde kwam ook de hoge energiekosten. Lijsttrekker van het CDA Dennis Heijnen: “Er is mede dankzij het CDA een provinciale subsidieregeling voor het verduurzamen van dorpshuizen en verenigingslocaties. Ook willen we blijvende steun voor dorpswerk Noord-Holland en een provinciaal bestuurder met speciale aandacht voor het landelijk gebied.” Heijnen gaf verder aan dat het CDA ruimte wil bieden aan woningbouw in kleine kernen. “We zien te vaak dat de provincie kleine kernen op slot zet waardoor voorzieningen verdwijnen. Dat moet anders!”

Als laatste deel van het werkbezoek bekeken de CDA’ers de rotonde op de N240 bij de Almereweg Medemblik. Arie Schouten, LTO adviseur vertelt over het belang van het doortrekken van de naastgelegen parallelweg naar de N239. “Na jarenlang studie is het belangrijk dat dit project naar de uitvoeringsfase gaat.” vertelt Arie Schouten. Dennis Heijnen: “Het CDA vindt het belangrijk dat er meer geld naar wegen gaat, zodat meerdere projecten uitgevoerd kunnen gaan worden”. Koning vult aan dat ze het belangrijke vindt dat er een goede ontsluiting is voor agrarisch verkeer, zodat zij niet onnodig door dorpskernen hoeven te rijden. “Dat is ook een stuk veiliger,” aldus Koning.