08 maart 2019

Inwoners willen woningbouw in heel Noord-Holland

Met ongeveer 150 mensen besprak het CDA Noord-Holland donderdag in het AZ-stadion in Alkmaar de grote woningnood in het noorden van de provincie. Onder de aanwezigen waren ook veel afgevaardigden van dorpsraden die zich zorgen maken over het gebrek aan woningen in hun dorp. Alle aanwezigen konden met stickers op een grote kaart van de regio de locatie aangeven waar zij woningen gebouwd willen hebben. Het resultaat was overduidelijk, in alle dorpen en steden in de regio is behoefte aan meer woningen.

CDA Lijsttrekker Dennis Heijnen: “Aan de opkomst en de betrokken gesprekken met de aanwezigen is te merken dat veel mensen zich hard maken voor woningbouw. Dat er onvoldoende huizen zijn voor mensen heeft serieuze gevolgen. Jongeren moeten wachten tot ze kunnen gaan samenwonen, ouderen kunnen niet doorstromen naar een gelijkvloerse woning, na een scheiding moeten veel mensen nog jaren in een huis blijven wonen, wachtlijsten in de huur blijven maar oplopen en de prijzen van koopwoningen rijzen de pan uit. Dat is niet goed en daarom willen we veel meer bouwen. In de grote steden en in de kleinere kernen.”

Bij het congres spraken staatssecretaris Mona Keijzer, gedeputeerde Jaap Bond, initiatiefnemer van de Woningmakers Martin Bosch, Tiny House pionier Marjolein in het klein, CDA-jongerenvertegenwoordiger Simon Dijk en Dennis Heijnen. Uit deze toespraken werd duidelijk hoe zeer woningbouw, economie en bereikbaarheid met elkaar samen hangen.

“Het CDA heeft in de afgelopen jaren keer op keer aangedrongen op een soepel beleid van de provincie zodat er meer gebouwd kan worden. In het verkiezingsprogramma noemt de partij vier concrete maatregelen die ruimte te bieden en de woningbouw in Noord-Holland versnellen. Woningbouw is het belangrijkste thema bij de komende Provinciale Statenverkiezingen,” aldus Heijnen.