01 maart 2023

Nu doorpakken met woningbouw in de Lange Weeren

Het provinciale CDA vindt dat de woningbouw in Volendam veel te lang op zich laat wachten. Wilma van Andel, nummer 4 op de lijst van het CDA, vindt dat er de afgelopen jaren alleen maar is getreuzeld op dit dossier. “In Volendam wordt er al langer op aangedrongen snel te beginnen met de bouw van deze woningen. De provincie heeft in de afgelopen bestuursperiode nooit doorgepakt en alleen maar steeds meer voorwaarden gesteld.”

Van Andel: “Het CDA is de enige partij die in haar verkiezingsprogramma heeft staan dat wanneer een gemeente een stuk dat nu door de provincie wordt beschermd wil bebouwen, de provincie daaraan moet meewerken. Ik ben bij wethouder Wonen, Marisa Kes, op bezoek geweest en daar heb ik weer gehoord door welke vele hoepeltjes de gemeente moet springen om een woningbouwproject als deze voor elkaar te krijgen. Terwijl de steun voor dit project groot is, met name onder jongeren die graag het huis uit willen en in Volendam blijven wonen. De provincie, waar het CDA de afgelopen jaren niet in het bestuur zat, heeft te weinig oog voor deze mensen.”

Marisa Kes: “Ik vind het natuurlijk heel belangrijk dat de inwoners van de gemeente Edam-Volendam gaan stemmen. In Noord-Holland komen veel stemmen uit Amsterdam. Amsterdam heeft andere belangen. De politieke partijen waar in Amsterdam vooral op gestemd wordt, willen ons gebied ‘op slot’ houden en alle woningen in de grote steden realiseren. Woningbouw in de kleinere dorpen boven Amsterdam is echter heel belangrijk voor de leefbaarheid en voor het in stand houden van onze voorzieningen. Zonder nieuwbouw zijn mensen genoodzaakt om weg te trekken en bloeden de kleine dorpen dood. De grote steden willen het landschap behouden. Dat willen wij ook, maar wel met her en der woningbouw om ons gebied vitaal en leefbaar te houden. En we willen natuurlijk niet alles volbouwen. Er kunnen hele mooie woonwijkjes gebouwd worden, die een mooi aanzicht geven, zoals we ook in de Lange Weeren van plan zijn. Wij gaan er dus vol voor!”