02 februari 2023

‘Stop met beleid maken vanachter het bureau’

De politiek heeft te lang, te weinig oog gehad voor de verschillen die in ons land zijn ontstaan, tussen wijken in de stad en tussen regio’s in het land. Als we anders naar Nederland kijken, kunnen we in heel Nederland de verschillen overbruggen en de leefbaarheid vergroten. Met die boodschap is het CDA vandaag in alle provincies op pad. Lijsttrekker van het CDA in Noord-Holland Dennis Heijnen kan zich daar goed in vinden: ‘Noord-Holland is eigenlijk Nederland in het klein, met een druk stedelijk gebied in het zuiden van de provincie en een uitgestrekt landelijk gebied in het noorden. Deze gebieden horen bij elkaar, we moeten de verbinding zoeken.’

Het CDA in Noord-Holland pleit al jaren voor meer verbinding tussen de stad en het landelijk gebied. Bij het Noord-Hollands provinciaal bestuur bestaat het idee dat iedereen in de stad wil wonen en daarom wordt er veel te weinig buiten de stad gebouwd. ‘Dat is een absurde gedachte, die ervoor zorgt dat mensen niet kunnen wonen waar ze graag willen en de voorzieningen in kleine kernen langzaam maar zeker verdwijnen. Het bestuur moet de modellen loslaten en kijken wat en waar echt nodig is,’ aldus Heijnen. ‘Zo zorgen we er ook voor dat de school, het dorpshuis en de voetbalvereniging open kunnen blijven.’

Hetzelfde geldt voor de wijze waarop de provincie omgaat met de boeren. Vanuit Haarlem wordt in een visie bepaald wat boeren moeten doen. ‘Ben je wel eens met ze in gesprek geweest over wat überhaupt haalbaar is?’ vraagt Heijnen zich af. ‘Ik zie zoveel voorbeelden van beleid dat aan het bureau gemaakt wordt, en dat in de praktijk gewoon niet werkt. Ga het land en de provincie in! Zie hoe uniek onze mooie steden, dorpen, natuur en weilanden zijn. Kom met oplossingen die werken voor de mensen die het aangaat. Zoek ruimte waar ruimte te vinden is. En bovenal: luister naar mensen. Zo verkleinen we verschillen, zoeken we verbinding en houden we steden bereikbaar, betaalbaar en leefbaar en creëren we een nieuw perspectief voor een vitaal platteland.

De verbinding tussen stad en platteland komt bij het Noord-Hollandse CDA ook tot uitdrukking in de kandidatenlijst. Zo woont lijsttrekker Dennis Heijnen in Amsterdam en kandidaat twee Willemien Koning-Hoeve op haar eigen boerderij. De rest van de kandidaten wonen verspreid over heel de provincie. Heijnen: ‘Wij weten wat ons bindt en wat er leeft. We zijn er voor iedereen!”

Komende zaterdagmiddag vindt het CDA congres plaats in Amersfoort. In de ochtend is lijsttrekker Dennis Heijnen samen met CDA-partijleider Wopke Hoekstra in Hilversum om aandacht te besteden aan energie-armoede.