27 juli 2021

Vakantie in eigen land? Bezoek Enkhuizen!

Afgelopen vrijdag bezocht Tweede Kamerlid Inge van Dijk Noord-Holland. De kern van het bezoek was #vakantieineigenland en dus werd de bestemming Enkhuizen, één van de onontdekte toeristische parels van onze provincie. Vanuit Provinciale Staten werd Van Dijk vergezeld door fractievoorzitter Dennis Heijnen en Diana Dekker, woordvoerder water, toerisme en recreatie. Te voet, op de fiets en via het water ging het gezelschap op ontdekkingstocht door Enkhuizen.

Toerisme in Enkhuizen
Sinds de afgelopen verkiezingen valt de portefeuille economische zaken onder de hoede van Inge van Dijk en zodoende is toerisme ook een van haar woordvoerderschappen. Het is haar eerste termijn als lid van de Tweede Kamer dus om meteen een goed beeld te krijgen van iedere provincie trekt ze deze zomer het hele land in. Na Zeeland en Zuid-Holland was 23 juli Noord-Holland aan de beurt. De dag werd afgetrapt met een inleiding over het toeristische klimaat van Enkhuizen. In samenwerking met Peter Timmermans van Stichting Marketing Enkhuizen legde wethouder Esther Heutink uit hoe de toeristische sector van Enkhuizen gekenmerkt wordt. Uit het verhaal werd duidelijk hoe de vergrijzing hier een nog sterkere trend laat zien dan in de rest van het land met alle gevolgen van dien voor de uitdagingen op het gebied van onderhoud van de monumentale stad en het in stand houden van de toeristische sector. Zo vertelt Heutink dat de subsidie aanvraag hiervoor bij de provincie vorig jaar is afgekeurd en dat voor elke eventuele bijdrage van Het Rijk de gemeente zelf ook een forse bijdrage moet leveren. Met de hoge vaste uitgaven die de gemeente Enkhuizen kent is er nauwelijks bewegingsruimte om een dergelijke bijdrage uit eigen pot te kunnen leveren en dus is het culturele erfgoed van deze monumentale stad in gevaar.

Met de fiets en op het water
Het verhaal wat werd geschetst tijdens de introductie in het stadhuis werd versterkt toen het bezoek zich naar buiten verplaatste. Onder leiding van de lokale CDA’ers Jan van der Werf en Simon Dijk werd een fietstocht gemaakt langs onder andere het Snouck van Loosenpark, de Koepoort en de Joodse begraafplaats die verborgen ligt achter een blok sociale huurwoningen. Aangekomen bij de Westerkerk werd het gezelschap ontvangen door Jaap Hoekstra, secretaris van de Stichting Librije, die hier een bijzonder inkijkje gaf in één van de oudste, goed bewaard gebleven stadsbibliotheken van Nederland. Ten slotte kon het gezelschap de skyline van Enkhuizen bewonderen met een uitleg van Thomas de Boer over het waterlandschap van Enkhuizen en de toeristische kansen die het water biedt.

Al met al stond deze dag in teken van de onontdekte parels die Enkhuizen kent naast het welbekende Zuiderzee Museum. Ook voor Noord-Hollanders die al bekend zijn met de stad heeft deze stad een verrassend bezoek te bieden met een veelzijdigheid aan bezienswaardigheden en activiteiten. Wie van de zomer op vakantie wil, kan dat dus maar al te goed dichtbij huis hier in Noord-Holland.

Lees voor een uitgebreid verslag het artikel in het NHD “Enkhuizen heeft veel mooie monumenten, maar (te) weinig geld”