27 november 2023

Werkzaamheden brug A7 duren nog steeds te lang

De werkzaamheden die in 2024 plaatsvinden op de A7 bij Purmerend duren te lang. Dat vindt Simon Dijk, duo-statenlid CDA Noord-Holland: ‘’We maken ons zorgen over de verkeersoverlast die dit gaat opleveren: extra overlast in de spits, grotere druk op omliggende wegen en slechte bereikbaarheid van de hele regio.’’ Van april tot september staan werkzaamheden aan de brug op de A7 gepland. De effecten van de werkzaamheden wekt zorgen op bij het CDA.

Daarom heeft het CDA hierover schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Het CDA is benieuwd naar de betrokkenheid van de provincie in dit project. ‘’We vragen ons af of er goed is nagedacht over de gevolgen van de werkzaamheden’’, zegt Dijk. ‘’Het verkeer tot aan Hoorn en de rest van het noorden gaat hierdoor bijna onbereikbaar worden. Ook zijn we benieuwd of de drukte op de omliggende provinciale wegen, zoals de N244 en de N247, in kaart is gebracht, en of er is nagedacht over alternatieven.’’

De brug bij de Neckerstraat op de A7, ter hoogte van Purmerend, wordt in 2024 verstevigd. Dat is bij de aanleg niet goed gedaan en moet hersteld worden. Dijk: “Het Rijk is hier verantwoordelijk voor. Maar wij vinden dat de Provincie hier ook een duidelijke rol in heeft. Zo heeft de minister het over extra lange treinen tussen Hoorn en Amsterdam. Maar doet de provincie ook mee door bijvoorbeeld extra bussen in te zetten?”

De werkzaamheden aan de brug duren vijf maanden. Dat is dankzij inzet van CDA Tweede Kamerlid Harmen Krul al drie maanden minder dan eerder de bedoeling was. Maar het CDA hoopt dat de provincie er bij de minister sterk op aandringt dat het project verder verkort wordt. “Het gaat om de bereikbaarheid van het noorden van onze provincie”, zegt Dijk, “en dat is een groot goed.”