10 november 2014

Fractie CDA hoogst verbaasd over de apathie van PvdA en D66

Tot zover dus niets aan de hand. Er schuift echter wel een  wolk voor de duurzame zon. De samenwerkingspartner van de gemeente laat zich sponsoren door gelden  afkomstig  van  eigenaren van Walmart, een bedrijf met een ronduit bedenkelijke reputatie. Het sponsorgeld is namelijk afkomstig van het Rob en Melanie Walton Fund. Rob Walton is behalve eigenaar van het sponsorfonds ook bestuursvoorzitter en grootaandeelhouder van Walmart, het grootste supermarktconcern ter wereld.

Waarom heeft Walmart een bedenkelijke reputatie?

Volgens de ILO, een afdeling van de VN, schendt Walmart stelselmatig en aanhoudend de rechten van zijn werknemers;Een fulltime functie bij Walmart bestaat uit een 34 urige werkweek maar de meeste werknemers krijgen parttime contracten aangeboden;De lonen bij Walmart zijn zo laag (gemiddeld 6,50 euro per uur) dat vele werknemers zijn aangewezen op door de overheid verstrekte voedselbonnen;In de Verenigde Staten worden ziektekostenverzekeringen aangeboden door de werkgevers. Veel werknemers van Walmart zijn echter onverzekerd omdat de zij de ziektekostenverzekering die Walmart biedt niet kunnen betalen. Deze werknemers zijn aangewezen op Medicaid, een ziektekostenverzekering die de overheid heeft o.a. ten behoeve van werklozen, senioren en mensen met een bijzonder laag inkomen;Na de afschuwelijke rampen bij levensgevaarlijke kledingateliers, zoals in 2013 bij Rana Plaza in Bangladesh waar 1100 mensen omkwamen, zijn grote textielketens overeengekomen de mensonterende situaties in de ateliers uit te bannen en stevige eisen te stellen aan veiligheid. Walmart echter weigert zich aan te sluiten bij deze Bangladesh Overeenkomst. Grote steden als Chicago en Los Angeles hebben laten weten nieuwe Walmart vestigingen te weren zolang de arbeidsomstandigheden er zo slecht zijn en

Price Waterhouse Coopers heeft berekend dat Walmart een van de meest vervuilende bedrijven ter wereld is en van alle bedrijven in de Verenigde Staten de hoogste CO2 uitstoot heeft.

Grote institutionele beleggers waaronder grote pensioenfondsen als ABP en PGGM hebben Walmart inmiddels op een zwarte lijst geplaatst. Ze willen niets meer met het bedrijf te maken hebben.

Het CDA is van mening dat je het Rob en Melanie Walton Fund niet los kunt zien van de praktijken van Walmart en dat wie zich als het Global Institute of Sustainability door een dergelijke partij laat sponsoren niet voldoet aan de eisen die de gemeente terecht aan haar partners stelt.

Reden waarom we in een motie het college van B&W hebben verzocht op korte termijn de samenwerking met  het Global Institute te evalueren en daarbij ook nadrukkelijk de reputatie van de sponsor te betrekken.

Tot onze verbazing kreeg deze motie geen steun van PvdA en D66 voor wie respectievelijk het uitbuiten van werknemers en het te boek staan als immense vervuiler aanleiding zou moeten zijn de samenwerking te heroverwegen.

Het CDA heeft nu schriftelijke vragen gesteld aan het College.