01 januari 2022

Nieuwsbrief CDA fractie december 2021

Met de beste wensen voor dit gloednieuwe jaar hierbij de laatste nieuwsbrief van de fractie van 2021.

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon december 2021

Raadsvergadering 16 december

In deze raadsvergadering kwam de maatwerkregeling recycletarief aan de orde. Door ons was bij het vaststellen van de tarieven in november gevraagd deze regeling  nog voor 1 januari aan de raad voor te leggen, omdat onze inwoners van tevoren moeten weten waar ze aan toe zijn (rechtszekerheid). Het voorstel hield een vergoedingsregeling voor huishoudens met een medische indicatie in. Andere maatwerkregelingen komen eventueel nog aan de orde als daartoe de noodzaak blijkt bij de evaluatie. Het voorstel is unaniem aangenomen.

Daarna kwam de Verordening fysieke leefomgeving aan de orde.

Bijna elke gemeente in Nederland brengt de regels uit verordeningen met het oog op de komst van de Omgevingswet bij elkaar in één verordening, de Verordening fysieke leefomgeving. Zo ook Hollands Kroon. Deze exercitie heeft enkele voordelen: deze regels moeten straks in het omgevingsplan komen en daarop wordt dus voorgesorteerd en voor de vergunningverleners is het handig dat zij bij de toetsing  voor wat betreft deze regels nog maar één document erop hoeven na te slaan.

Het voorstel kende  ook een aantal inhoudelijke wijzigingen. Niet elke inhoudelijke wijziging kon op onze steun rekenen.

Schrappen kapvergunning gemeentelijke bomen

Eerder is al besloten de vergunningsplicht voor bomen van inwoners te laten vervallen. Die bomen staan op particulier terrein en we mogen blij zijn dat onze inwoners op eigen terrein bomen planten. Het om moverende redenen verwijderen van die bomen moet niet afhankelijk zijn van een vergunning. In de praktijk blijkt dat onze inwoners het eigen groen koesteren.

Voor de gemeentelijke bomen geldt dat deze deel uitmaken van de openbare ruimte en in die zin publiek bezit zijn. Om die bomen te kappen is een zorgvuldige afweging gewenst, die getoetst kan worden door onze inwoners en eventueel zelfs door de rechter. Dat kan en mag je van de overheid verwachten. Gelet daarop konden wij niet instemmen met het voorliggende voorstel en hebben we een amendement ingediend om de vergunningplicht voor de gemeentelijke bomen (de huidige regeling) te handhaven. Dit amendement is door de raad unaniem aangenomen.

Deels schrappen van de zogenaamde distelbepaling (artikel 8.27)

Deels vanwege het gevaar voor de veiligheid en gezondheid van mens en dier, maar ook om overlast/hinder voor naburige (agrarische) percelen te voorkomen kennen we de huidige regeling in de APV. Het feit dat voor een aantal genoemde soorten geen meldingen zijn ontvangen, miskent de preventieve werking die van de huidige regeling uitgaat. Vandaar dat wij met een amendement kwamen met als strekking de huidige regeling te handhaven. Dit amendement is door de meerderheid van de raad aangenomen.

Regels voor handelsreclame (artikel 7:11)

Het verheugde onze fractie dat het college voorstelde regels op te nemen met betrekking tot handelsreclame. Hiervoor is door onze fractie meerdere keren aandacht gevraagd. Voor wat betreft sandwich borden en zogenaamde driehoekborden (de zogenaamde tijdelijke reclame) binnen de bebouwde kom ging de voorgestelde regeling onze fractie niet ver genoeg. Wij pleiten voor een algeheel verbod daarvan en kwamen met een amendement met die strekking. Hiervoor kiezen wij om verrommeling en ontsiering van de openbare ruimte tegen te gaan. Andersoortige reclame-uitingen blijven mogelijk. Dit amendement is door de meerderheid van de raad aangenomen.

Verruiming openingstijden winkels op zondag (artikel 9.1)

In de huidige verordening geldt deze vrijstelling van 10.00 tot 18.00 uur. Voorgesteld werd dit te verruimen van 08.00 tot 20.00 uur. Het CDA hecht aan de zondag als rustdag van bezinning en ontmoeting. Dat de huidige maatschappij vraagt om openstelling van winkels op zondag respecteren wij, maar hierin moet wat ons betreft sprake zijn van evenwicht. Dat evenwicht hebben we gevonden in de bestaande regeling. Het nu voorliggende voorstel doet afbreuk aan dit gevonden evenwicht. Hierbij zoeken wij ook een relatie met de Zondagswet, die aangeeft dat voor 13.00 uur op zon- en feestdagen geen evenementen mogen plaatsvinden. De burgemeester kan daarvoor ontheffing verlenen, maar dat zijn uitzonderingen en in het algemeen gaat die ontheffing ook niet eerder in dan 10 uur. Op grond van vorenstaande hebben wij een amendement ingediend om de huidige regeling te handhaven. Ook dit amendement is door meerderheid van de raad aangenomen.

Een amendement van GL om de regeling van het aantal seksinrichtingen te verruimen is door de meerderheid van de raad verworpen. Wij zagen in dit amendement geen toegevoegde waarde ten opzichte van al bestaande wet- en regelgeving.

In de verordening is een molenbiotoop opgenomen met het oog op nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de nabijheid van molens buiten de bebouwde kom. Meerdere belanghebbende partijen hadden eerder dit jaar gevraagd om dit uit te breiden naar de molens binnen de bebouwde kom. In het voorstel geeft het college aan dat binnen de bestaande bestemmingsplannen al bouwmogelijkheden gelden die van invloed kunnen zijn op de molenbiotoop. Daarbij komt dat het bestemmingsplan niet via een verordening kan worden aangepast. Met andere woorden, binnen deze verordening kon niet aan het verzoek worden voldaan. Een amendement van GL om de regeling uit te breiden tot de bebouwde kom kreeg dan ook geen meerderheid van de raad.

De aldus geamendeerde verordening is vervolgens door de meerderheid van de raad aangenomen. Overigens treedt deze pas in werking gelijk met de Omgevingswet.

Moties omtrent houtrook en lachgas van SHK en CU werden na een toelichting van de zijde van het college ingetrokken.

Raadsvergadering 21 december

De tweede bestuursrapportage werd unaniem aangenomen. Ook uit deze rapportage blijkt dat de gemeente financieel een gezonde boekhouding kent. Het voorstel van het college om een verklaring van geen bezwaar af te geven voor een uitbreiding van het bedrijf op de locatie Nieuwesluizerweg 24 te Slootdorp gaf aanmerkelijk meer discussie. De meerderheid van de raad besloot met het collegevoorstel in te stemmen en dus medewerking te verlenen aan de gevraagde uitbreiding. Belangrijkste overwegingen zijn daarbij dat het bedrijf in het verleden naar deze locatie  in het buitengebied is verplaatst (gelet op de aard van het bedrijf), eerder aan uitbreiding is meegewerkt en verdere uitbreiding gelet op de locatie en ligging niet geacht kan worden in strijd te zijn met een goede ruimtelijke ordening.

Daarnaast werd het bestemmingsplan voor het Lelypark in Wieringerwerf na een  korte discussie unaniem aangenomen. Dat geldt ook voor de Verordening startersleningen, waarbij onze fractie in een stemverklaring uitsprak blij te zijn

dat deze er nu is. De agendapunten voor het wijzigen van de tarieven OZB (verlaging vanwege hogere taxatiewaarden) en de Verordening individuele inkomenstoeslag werden eveneens aangenomen. Een amendement op dat laatste voorstel van GL, CU, LADA, PvdA en Anders! om uit te gaan van 115% van de geldende bijstandsnorm (in plaats van 110%) is na een toezegging van de wethouder (doorrekening financiële consequenties) ingetrokken.

Een motie van CU (ondersteund door nagenoeg alle raadsfracties) om bij de inrichting van speeltuinen ook rekening te houden met mindervaliden (ook qua speeltoestellen) werd unaniem aangenomen.

Na een toelichting van de wethouder werd een motie over energiearmoede ingetrokken. Dit gold ook voor een motie over de dierenopvang. Twee andere moties (Schone Lucht Akkoord en openbare toiletvoorzieningen) werden eveneens na een toelichting van de wethouder ingetrokken.

En daarmee eindigde de laatste raadsvergadering van 2021.

Iedereen de beste wensen in 2022!

Namens de fractie van het CDA,

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)