23 december 2020

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon december 2020

Raad 17 december

De laatste raadsvergadering van dit ongewone jaar. Met een uitgebreide agenda. Daarom begon de vergadering om 19.00 uur. Om 23.30 uur was de agenda afgehandeld. Na overigens een lange zit (digitaal).

Op verzoek van onze fractie is een tweetal onderzoeksrapporten, te weten 'Organisatie Ontwikkeling Gemeente Hollands Kroon' en 'WMO en Jeugdhulp in Hollands Kroon' van de besluitvormende agenda gehaald. En verplaatst naar een raadsvergadering in het nieuwe jaar om ook oordeelsvormend te kunnen worden behandeld. Het belang van beide rapporten voor de verdere ontwikkeling van de organisatie en de toekomstige relatie met Incluzio verdient een openbare behandeling in een raadsvergadering.

In de vergadering is de derde bestuursrapportage vastgesteld. Ondanks alle bijstellingen, tegenvallers in het sociaal domein en een storting in het coronasteunfonds ten behoeve van culturele instellingen, wordt dit begrotingsjaar met een ruim overschot afgesloten.

Ook de Woonvisie is vastgesteld. Een visie die uitgaat van regie op woningbouw door de gemeente, sturen op woningbouwplannen en versnelling van de bouw van woningen. Mede op basis van het woonbehoefteonderzoek wordt gestreefd naar 25% sociale huur  en de bouw van betaalbare woningen (tussen 200k en 265 k). Amendementen om het percentage sociale huur te verhogen naar 30% en voor wat betreft betaalbare woningen uit te gaan van 182,5k kregen geen meerderheid.

Conform de unaniem door de raad vastgestelde kadernota Erfgoed is de erfgoedverordening gewijzigd. Het beleidsuitgangspunt dat een pand alleen gemeentelijk monument wordt als de eigenaar daar ook achter staat (vrijwilligheid) is in de verordening vastgelegd. Opvallend was dat meerdere partijen hier niet voor waren, terwijl de raad dit beleidsuitgangspunt in genoemde kadernota Erfgoed had opgenomen. Ook de bijbehorende subsidieverordening voor de aan te wijzen gemeentelijke monumenten is vastgesteld.

Zonder discussie zijn er meerdere besluiten genomen, zoals een krediet voor de renovatie van de Haukeshaven, het bestemmingsplan voor Kleiweg 3 te Anna Paulowna (uitbreiden woonleefgemeenschap, betreft een pilot bijzondere woonvorm conform onze omgevingsvisie) en het bestemmingsplan voor Rijdersstraat 17 te ’t Veld (bouw woning op de plaats van een vrijstaande schuur).

Bij het vaststellen van de verordening toeristenbelasting is door ons een amendement ingediend (samen met VVD, SHK, OHK en Groep Ruiter). In de raad van 5 november jl. is bij de behandeling van de belastingverordeningen een motie ingediend door CDA, VVD en OHK aangenomen. In deze motie is verzocht met een voorstel te komen om de vrijstelling voor tijdelijke werknemers, die binnen het grondgebied van de gemeente logies genieten, met

terugwerkende kracht (weer) op te nemen in de verordening Toeristenbelasting 2020. In het nu voorliggende voorstel werd aangegeven dat deze motie met het voorliggende voorstel wordt uitgevoerd. Dit was deels het geval.

Het doel van de motie was tijdelijke medewerkers:

• over 2020 (met terugwerkende kracht) vrij te stellen van toeristenbelasting en die vrijstelling ook voor 2021 te laten gelden

• in 2021 te kijken hoe we daarmee vanaf 2022 willen omgaan

In de verordening toeristenbelasting waarover de raad moest besluiten, was de vrijstelling voor 2020 opgenomen, maar die voor 2021 niet. Het amendement, ingediend door CDA, SHK, Senioren HK, OHK en Groep Ruiter, corrigeerde dit en werd met meerderheid van stemmen aangenomen.

Door het CDA is een motie ingediend om het college op te dragen bij de provincie aan te dringen op verbetering van de verkeersveiligheid op meerdere kruisingen op de N248. De motie werd door de meeste partijen mede ingediend en is unaniem aangenomen. Dezelfde avond werd ook de petitie van inwoners aan het college aangeboden. Zowel de motie als de petitie zijn een steun in de rug voor het college. Hopelijk leidt het overleg snel tot meer verkeersveiligheid, met name voor de schoolgaande jeugd die deze weg moeten oversteken.

Twee moties van onder andere de PvdA met het oog op de uitbesteding van de Jeugdzorg Plus en de afspraken met Horizon kregen geen meerderheid. Het college handelt al dienovereenkomstig en deze moties waren in onze ogen overbodig.

Een motie van o.a. GL om het college te bewegen de raad voor te stellen een voorbereidingsbesluit te nemen om de vestiging van datacenters te kunnen binden aan nieuwe vestigingsvoorwaarden, is in de vergadering ingetrokken. Omdat de vestiging van datacenters òf reeds planologisch is geregeld òf alleen toegestaan kan worden na bestemmingswijziging kan overigens met een voorbereidingsbesluit het door GL bereikte doel niet worden bereikt. Overigens geldt sowieso de afspraak dat de discussie over de nieuwe vestigingsvoorwaarden betrokken wordt bij de actualisering van de omgevingsvisie. Begin volgend jaar wil GL hierover al in gesprek en trok daarop de motie in.

Namens de fractie van CDA Hollands Kroon

Sjaak Vriend