05 april 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon maart 2021

Raad 18 maart 2021

Naar aanleiding van de berichtgeving in de media over de restwarmte van de datacenters en de wijze waarop vanuit het college hierover informatie zou zijn gedeeld met inwoners en raad, vond aan het begin van de raadsvergadering op verzoek van de coalitiepartijen een interpellatiedebat plaats. Dit gaf het college de mogelijkheid om hun kant van het verhaal te doen, zowel qua restwarmte als qua bevoegd gezag bij vergunningverlening. Wij hebben de indruk dat hiermee een ander/juister beeld is geschetst van hoe het in de werkelijkheid zit dan in de berichtgeving in de media.

Daarna kwam de renovatie van het zwembad De Rijd in Nieuwe Niedorp aan de orde. Vanwege diverse gebreken is het zwembad sinds vorig jaar gesloten. Oorzaak is achterstallig onderhoud over de afgelopen jaren. Alle partijen waren het er over eens dat alles er aan gedaan moet worden om het zwembad (deels) gebruiksklaar te krijgen om dit zwembadseizoen weer open te kunnen. Daartoe wordt de renovatie in twee fasen geknipt. In de raadsvergadering is het benodigde krediet hiervoor beschikbaar gesteld.
Het college is met een motie (mede ingediend door onze fractie) opgeroepen voor de tweede fase de plannen voor de renovatie in overleg met betrokken inwoners en partijen op te stellen en deze 2e fase uit te (laten) voeren na het zwemseizoen 2021 en ervoor te zorgen dat het zwembad voor het seizoen 2022 volledig is gerenoveerd. Tevens heeft het college de opdracht gekregen om in het kader van ons accommodatiebeleid te onderzoek en afspraken te maken om te komen tot een overdracht van eigendom en exploitatie van het volledig gerenoveerde zwembad aan de betrokken inwoners en partijen. Het college zal ons hiervan per kwartaal op de hoogte houden.
Ook is het krediet voor de bouw van een brandweerkazerne in Middenmeer aan de Hoornseweg beschikbaar gesteld. Gelet op de uitgangspunten die qua dekking/bereik e.d. gehanteerd moeten worden, was en is dit de beste plek in Middenmeer. Gelet daarop, maar ook om andere redenen (bijvoorbeeld animo onder vrijwilligers) was en is één kazerne voor Middenmeer en Slootdorp geen optie.
De hamerstukken zijn conform besloten: vaststelling van het meerjarenonderhoudsprogramma baggeren, het wijzigen van de bebouwde kom in ’t Veld en Wieringerwerf en de benoeming van een interim griffier (zowel de griffier als diens plaatsvervanger zijn voor langere tijd uit de running).
Aan het eind van de vergadering werden twee moties behandeld.
Eerst kwam een motie aan de orde ingediend door GL, LADA, Anders!, CU en PvdA om onverwijld te starten met de actualisering van de omgevingsvisie en om geen initiatieven die het mogelijk maken dat er datacenters worden gebouwd in procedure te brengen dan wel daarover besluiten aan de raad voor te leggen.
Na een kort debat en een korte schorsing bleek dat de meeste partijen (m.u.v. GL) deze wilden intrekken. En dat gebeurde en kwam de motie dus niet stemming. Het bestemmingsplan voor het datacenter op deelgebied B1 (aansluitend aan het Venster) zal waarschijnlijk in de raad van mei aan de orde komen.
Motie CDA huisvesting tijdelijke medewerkers bij agrarische bedrijven.
Daarna kwam een motie van onze fractie aan de orde, mede ingediend door VVD en SHK. Door omstandigheden (w.o. een regionaal onderzoek) is de discussie over de bijstelling van het beleid met betrekking tot de huisvesting van tijdelijke medewerkers dit jaar uitgesteld van maart naar later dit jaar. Daardoor moet er voor dit jaar een oplossing worden gevonden voor een tweetal problemen waarin het huidige beleid niet adequaat voorziet. Dit betreft een piekbehoefte voor tijdelijke medewerkers bij een agrarisch bedrijf (onze fractie heeft hier meerdere keren aandacht voor gevraagd) en de gevolgen van corona voor de huisvesting (aantal personen per kamer). Het college heeft kort voor de raadsvergadering bekend gemaakt dat in verband met corona tijdelijk extra woonruimte bij agrarische bedrijven wordt gedoogd (maximaal 4 maanden). Dit biedt echter geen oplossing voor de piekbehoefte aan tijdelijke medewerkers bij een agrarisch bedrijf. Daarnaast geldt in het kader van dit gedoogbeleid onder andere de eis dat voldaan moet worden aan het Bouwbesluit. Die eis is begrijpelijk en (financieel) verantwoord indien sprake is van het realiseren van permanente bebouwing voor huisvesting, maar niet voor huisvesting gedurende een relatief korte periode (maximaal 4 maanden). Om te zorgen voor kwalitatief goede tijdelijke huisvesting zijn door de Stichting Normering Flexwonen normen vastgesteld voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Omdat al sprake is van gedoogbeleid (voor dit jaar) kan bij deze normering worden aangesloten, nu deze normering ook juist voor deze vorm van huisvesting is bedoeld. Gelet op vorenstaande riep de motie het college op:
voor 15 april 2021 het gedoogbeleid tijdelijke bouwwerken in verband met Covid voor de huisvesting van tijdelijke medewerkers bij agrarische bedrijven te wijzigen en te verruimen en wel zodanig:
1. dat dit gedoogbeleid ook geldt voor het opvangen van een tijdelijke piekbehoefte bij een agrarisch bedrijf;
2. dat voor dit gedoogbeleid aansluiting wordt gezocht bij de normering van de Stichting Normering Flexwonen;
3. voor 1 december 2021 te komen met een voorstel om de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers te herzien.
Het college heeft aangegeven de motie te willen uitvoeren, indien dit juridisch mogelijk is. De motie is in meerderheid aangenomen (22 voor, 7 tegen).

Namens de fractie van CDA Hollands Kroon,
Sjaak Vriend