07 december 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon november 2021

Raadsvergadering 4 november

In deze raadsvergadering is de begroting behandeld. De begroting is door de gemeenteraad vastgesteld. De fractie OHK stemde tegen, overigens zonder inhoudelijk met amendementen op de begroting te komen waarin zij aangeven hoe de begroting er dan uit had moeten zien. Hieronder de bijdrage van het CDA in de eerste termijn.

Voor ons ligt de begroting 2022. De laatste van deze raadsperiode.

Allereerst voorzitter, onze waardering voor deze begroting. Vele varianten zijn de afgelopen jaren gepasseerd. Deze begroting voldoet in kwalitatief technische zin aan de te stellen eisen. Inzichtelijk over wat we willen bereiken, waar het kan heldere doelen, kort, bondig en op hoofdlijnen en in financiële zin goed te volgen. Afgezien van enige schoonheidsfouten die in het erratum zijn rechtgezet, wat ons betreft een compliment aan het college en de ambtelijke organisatie.

Deze begroting kenmerkt zich door voortzetting van bestaand beleid, dat de afgelopen jaren door de coalitie van CDA, VVD en SHK is ingezet. Net als bij de behandeling van de kadernota zit hier, ook nu weer, een tevreden fractievoorzitter. Alle noodzakelijkheden en wensen, waaronder een substantiële verhoging van het budget voor de WMO en Jeugdzorg (Incluzio) zijn in deze begroting meegenomen en toch is sprake van een stevig positief saldo en een positief meerjarenperspectief.

De bij de kadernota door ons geuite wens om meer geld beschikbaar te stellen voor het onderhoud van het openbaar groen zien we in deze begroting terug.

Ook is bij de kadernota nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een versnelling in de woningbouw. Door het college wordt aangekondigd dat beoogd wordt binnen 2 jaar voor (de gefaseerde bouw van) ca. 1000 woningen de procedures te hebben doorlopen. Dit naast de start bouw of oplevering van ca. 250 woningen in 2022. Zoals bij de kadernota door ons gevraagd zet het college hiermee grote stappen om te komen tot substantiële woningbouw in de diverse kernen in de gemeente. Gelet op onze woonvisie zullen bij die woningbouwplannen ook goedkope(re) woningen moeten behoren.

Deze begroting biedt de nieuwe gemeenteraad mogelijkheden om in de volgende raadsperiode  eventueel nieuw beleid mogelijk te maken. Wij doen dan ook in dit stadium geen aanvullende voorstellen om het beschikbare overschot te besteden. Zo vlak voor de verkiezingen vinden we dat niet juist.

Het begrotingsoverschot lijkt fors, maar het is goed ons te realiseren dat dit geen structureel karakter heeft, hetgeen is te zien in de prognose voor de komende jaren. Wel zouden liever hebben gezien dat door het achterwege laten van het aanspreken van bestedingsreserves het begrotingsoverschot aanmerkelijk lager zou zijn uitgekomen, maar dit is voor ons geen reden om te amenderen. Ook had gekozen kunnen worden het begrotingsoverschot in de algemene reserve te storten, de toekomst zal nog een aantal nu nog niet te voorziene uitdagingen met zich meebrengen, die ongetwijfeld forse uitgaven gaan vergen. Maar ook dit is voor ons geen reden om met een amendement te komen.

Bij de behandeling is een amendement aangenomen (betreft een tekstuele wijziging/aanvulling) en is een aantal moties ingediend. De twee moties, die zijn gehandhaafd, zijn aangenomen. Het betreft enerzijds een oproep aan het college  om te komen met een voorstel (op basis van onderzoek) om de inzet voor sport en bewegen te verbreden en anderzijds een oproep om te komen met een voorstel voor structureel onderhoud van beelden/kunstobjecten in de openbare ruimte.

Ook de belastingverordeningen zijn vastgesteld.  Ook de tarieven voor het recycletarief, echter pas nadat de wethouder heeft toegezegd om met een voorstel voor maatwerkoplossingen te komen in de raad van december. Omdat in onze ogen de tarieven niet kunnen gaan gelden, als niet voor iedereen duidelijk is wat dit voor hem/haar betekent (rechtszekerheid), is het cruciaal dat voor 1 januari a.s. duidelijkheid bestaat over de maatwerkoplossingen.

Tot slot kwamen er nog twee moties aan de orde, die niet gingen over onderwerpen op de agenda. Door GL, PvdA, CU en Anders! was een motie ingediend om bij het kabinet erop aan te dringen en er alles aan te doen om te realiseren dat de tweejarentermijn (borstonderzoek) toegepast blijft (deze frequentie is verlaten vanwege met name personeelstekorten). De motie is aangenomen. Onze fractie stemde net als VVD en D66 tegen. Ten eerste omdat sprake is van landelijk beleid (waar de gemeente dus niet over gaat) en ten tweede omdat de staatssecretaris in een brief van maart 2021 aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de aldaar aangenomen motie Ploumen tekst en uitleg heeft gegeven en een tijdspad om uiteindelijk terug te keren naar deze frequentie.

Door OHK en Anders! werd een motie ingediend om de Cultuurweg open te houden voor fietsverkeer (deze wordt langdurig afgesloten vanwege bouwverkeer van een datacenter). In de alternatieve fietsroute ontbreekt (nog) een stuk fietspad. Na enkele toezeggingen van de zijde van het college is de motie ingetrokken.

Raadsvergadering 25 november

Toekomst Veerburg

Aan de orde was het voorstel om voor Veerburg te Anna Paulowna te gaan voor de bouw van een nieuwe sporthal bij vv Kleine Sluis en op de huidige locatie de sporthal en trainingshal te slopen en het sportcafé en de dojo te behouden. Het voorliggende voorstel gaat daarnaast uit van behoud en vernieuwing van de toneelzaal tot een multifunctionele ruimte en behoud en verplaatsing van de kegelbanen. Op de vrijkomende gronden is een invulling met woningbouw denkbaar.

In juni 2019 heeft een gebruikersgroep van Veerburg een plan ingediend over de toekomst van Veerburg. Dit plan is voorgelegd aan de raad in november 2020 en toen heeft de raad een amendement aangenomen om een uitgebreid onderzoek te laten doen  naar behoefte, kosten en baten van verschillende scenario’s voor de toekomst van MFA Veerburg . Na de uitwerking van een aantal scenario’s ligt nu, ruim twee jaar later, het onderhavige voorstel voor. Na goedkeuring van de raad gaat het college verder om het gekozen scenario verder uit te werken met de betrokken partijen. In het 2e kwartaal van 2022 komt het college dan met het verzoek naar de raad met een voorstel voor een investeringsbijdrage. De vraag is of tot die tijd Veerburg nog gebruikt kan worden en niet afgekeurd wordt. De huidige onderhoudssituatie is zeer slecht. Verenigingen schamen zich om andere vereniging te ontvangen, zo slecht dat het is. En een kopje koffie zit er niet, het sportcafé is dicht. Wij hebben ingestemd met het voorstel (is unaniem aangenomen) en onze zorg uitgesproken over het vervolg. Hoeveel moet de gemeente straks jaarlijks bijdragen aan de exploitatie naast afschrijving en investering? En hoe komen de beheerstichtingen bij de sporthal en bij Veerburg er uit te zien?

Bestemmingsplan Campus de Terp

Nadat de gemeenteraad in 2017 de stedenbouwkundige uitwerking voor de herstructurering van Wieringerwerf heeft vastgesteld, was deze raadsvergadering het bestemmingsplan voor deelgebied 1 (De Terp) aan de orde. Een bestemmingsplan voor een prachtig geheel aan voorzieningen, waar menig ander dorp jaloers op zal zijn. In de raad was nog discussie over de verkeersaspecten en het verdwijnen van groen (er komt echter meer groen terug), maar het bestemmingsplan is desondanks unaniem aangenomen.

Overige voorstellen

Ook het voorstel om de gemeentelijke gebouwen gefaseerd te verduurzamen kreeg de volledige steun van de raad. Tot slot zijn nog een aantal besluiten (hamerstukken) afgehandeld.

 

Raadsvergadering 30 november (uitloop)

Koersdocument agrarische sector Hollands Kroon

De meerderheid van de raad stemde met dit koersdocument in. GL, LADA, Anders! en OHK stemden tegen. Soms op grond van “zwaarwegende” redenen, zoals bij OHK het enkele feit dat in het document kleine windmolens bij agrarische bedrijven niet per definitie werden uitgesloten.

Door ons is het volgende gesteld.

We kunnen het koers document ook benoemen met woekeren met ruimte.

Hollands kroon is een prachtig gebied met ongekend veel mogelijkheden en dat heeft men ook buiten de gemeentelijke grenzen ontdekt.

De agrarische sector heeft in dit gebied altijd het eerst geboorte recht gehad en wil dat als sector ook graag zo houden, vreemd is dat niet want het is een economisch en vruchtbaar gebied met veel opvolging technische vooruitgang en innovatie denk o.a. Precisie landbouw.

Dat de druk vanuit andere sectoren en maatschappij hoog is daar kan de agrarische sector ook niet aan voorbij gaan denk aan woningbouw, bedrijventerreinen, natuur, recreatie, infrastructuur en energie.

Deze factoren zullen allemaal in meer of mindere mate maken of gaan maken van de beperkte ruimte.

Dat de voedselproductie in beweging is daar kan niemand om heen de één vindt dat het duurzamer moet en de ander zweert bij gangbaar en voor beide kanten zijn er kanttekeningen bij te plaatsen.

En weer anderen vinden dat het wel wat minder kan omdat Nederland de tweede agrarische exporteur is van de wereld maar dat is iets anders dan de wereld voeden, het zijn juist hoogwaardige producten en diensten die hierin bijdragen denk daarbij aan zaaizaden, pootgoed bloembollen en zuivelproducten die in dit gebied volop geproduceerd worden.

Wat betreft wet en regelgeving is het onverstandig om nog meer druk vanuit een gemeentelijke overheid te geven op een sector die door hogere overheden al meer dan genoeg aan banden wordt gelegd.

 

Kustvisie IJsselmeerkust “Aan ’t meer 2030”

De meeste fracties waren zeer sceptisch over de inhoud van dit document. De raad heeft na de beraadslagingen de visie aangehouden. Door ons is de suggestie gegeven om vanuit de raad een aantal kaders voor ontwikkelingen mee te geven. Dat betekent dat de visie waarschijnlijk begin volgend jaar weer op de agenda komt. Hieronder onze bijdrage.

Een visie opgesteld door provincie Noord-Holland en de gemeenten Enkhuizen, Medemblik en Hollands Kroon. En het zal u niet verbazen: als het over het IJsselmeer gaat is de fractie van het CDA kritisch.

Citaat: De Noord-Hollandse IJsselmeerkust heeft veel te bieden en dat willen we veel beter benutten, voor versterking van de leefbaarheid en voor de economie. De visie doet een appel op de coalitie of the willing en is slechts een begin van vele ontwikkelingen die nog zouden kunnen volgen.

Als ik de visie leest, krijg ik toch vooral een idee van ‘gemiste kansen’, een idee van ‘er kan zoveel meer’, bezoekers en bewoners zijn zich niet bewust van de kwaliteiten van het IJsselmeer.

Laten we die kwaliteiten eens bekijken:

  1. Zoetwatervoorziening voor de landbouw

Het IJsselmeer is het grootste zoetwaterbekken van Noord-West-Europa. De landbouw in HK is afhankelijk van deze zoetwatervoorraad

  1. Drinkwatervoorziening

Het PWN is afhankelijk van het zoetwaterbekken IJsselmeer

  1. Waterrecreatie

Het IJsselmeer is een prachtig gebied voor de waterrecreatie met kwaliteiten voor veel vormen van watersport

  1. Economie

Te denken valt aan visserij, scheepvaart, energie-opwekking

  1. Natuur

Het IJsselmeer is Nederlands grootste verblijfplaats van vogels (volgens de IJsselmeervereniging)

Al deze kwaliteiten zijn aanwezig in het huidige IJsselmeer. Hebben met elkaar een evenwicht gevonden, want ze zijn ook wel eens strijdig met elkaar

Ons gevoel bij de visie is dat er forse ingrepen in het genoemde evenwicht gedaan gaan worden, waarvan de gevolgen door niemand te overzien zijn én dat de gekozen maatregelen niet bijdragen aan het oplossen van de uitdagingen maar ze eerder vergroten. Ik noem er een paar:

  1. Verzilting wordt, terecht, in de visie benoemd als risico. De gekozen oplossing is het ondieper maken van het IJsselmeer. Dat draagt in onze optiek mogelijk zelfs bij aan de verzilting
  2. Gebrek aan zoet water is een terechte zorg, maar het ondieper maken van het IJsselmeer werkt dan juist averechts
  3. Biodiversiteit kan altijd beter, maar het aanleggen van atollen werkt maar voor een deel van de biotoop stimulerend en voor een ander deel van de biotoop zeer nadelig. Voorbeeld Aalscholver eet 500gram vis per dag. Opvallend daarbij is ook de onevenwichtige spreiding langs de kust (vooral dus voor de kust van onze gemeente)
  4. Landbouw is afhankelijk van het zoete IJsselmeer water. De hoeveelheid IJsselmeer water én de bufferende werking van het IJsselmeer wordt verkleind door ondieptes, lagunes en eilanden aan te leggen
  5. Veehouders dienen voor hun stikstof-emissie een Natuurbeschermingswetvergunning aan te vragen. Het IJsselmeer, hoewel Natura 2000-gebied, is niet stikstofgevoelig omdat er geen stikstofgevoelige planteng groeien. Op de aan te leggen eilanden en atollen zullen stikstofgevoelige planten gaan groeien, waardoor het hele IJsselmeer in één klap stikstofgevoelig wordt. Dit zal zeer nadelig werken voor de veehouderijen rond het IJsselmeer
  6. De recreatie geniet van het huidige IJsselmeer, dat op veel plaatsen diep genoeg is voor bevaring, ook met kielboten. In het gebied waarop de Kustvisie betrekking heeft liggen 4 jachthavens, ruim voldoende voor de huidige vloot aan recreatievaartuigen. Bovendien zal die vloot niet groeien de komende 20 jaar. Daarnaast zijn er, vooral aan de zuidkant van het gebied, veel mogelijkheden voor surfers en zwemmers. Pleziervaart wordt bemoeilijkt door het aanleggen van ondieptes en eilanden. Bovendien zal door het aanleggen van die ondieptes de watertemperatuur stijgen en zullen algen en waterplanten, ik noem de blauwalg en het Fonteinkruid, in toenemende maten de kans krijgen zich te ontwikkelen

Zomaar 6 voorbeelden van verholen gevolgen van de voorgestelde ‘projecten’. Onze vraag is dus: voor welk probleem is deze visie een oplossing.

We moeten keuzes maken en deze visie wil alles overal. Dit gaat zonder twijfel ten koste van bestaande functies en kwaliteiten van het IJsselmeer. Het is een illusie om te denken dat onze keuzes alleen maar positieve gevolgen hebben.  

 

Motie OHK GL Anders! Witte Anjer Perkje

Een motie om alle (gevallen) veteranen te eren door een zogenaamd Witte Anjer Perkje gaf weinig discussie bij de raad en het college en is unaniem aangenomen.

 

Namens de fractie van het CDA,                                               

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)

 

 

 

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.