03 november 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon oktober 2021

Raadsvergadering 28 oktober

Geen lange agenda, wel een lange vergadering.

Als eerste kwam de locatieanalyse huisvesting tijdelijke medewerkers aan de orde. De provincie is samen met de gemeenten Hollands Kroon, Schagen en Den Helder onderzoek aan het doen naar geschikte locaties.

De locatieanalyse heeft geleid tot 14 onderzoeksgebieden nabij kernen en Agriport. Daarvan liggen er 8 in de gemeente Hollands Kroon. De volgende fase is dat binnen deze gebieden door de provincie en gemeenten gekomen wordt tot concrete(re) locaties die voorgelegd kunnen worden aan omwonenden en andere belanghebbenden. Door het college werd de locatieanalyse aan ons voorgelegd met het voorstel geen wensen of bedenkingen in te dienen. Aanvankelijk wilden wij volstaan met kennis nemen van het onderzoek; in dit stadium valt er echter nog niet zoveel van te vinden. Enkele aandachtspunten hadden we wel. In coalitieverband is uiteindelijk een amendement voorbereid om de volgende inbreng en wensen naar voren te brengen:

• De voorkeurslocaties zijn nog zodanig grofmazig dat in dit stadium geen uitspraak kan worden gedaan over de aanvaardbaarheid van een bepaalde voorkeurslocatie. Dit mede gelet op de hierna te noemen wensen/bedenkingen;
  • De raad kan pas een uitspraak over de aanvaardbaarheid van een locatie doen nadat de verfijning van de analyse en de inspraak/participatie over de daaruit komende locaties heeft plaatsgevonden;
  • Huisvesting dient plaats te vinden verspreid over de gehele regio, waarbij tevens betrokken dient te worden of en zo ja, in welke mate omliggende gemeenten en regio’s een oplossing bieden voor deze huisvestingsproblematiek. Daarbij wordt de oproep gedaan dat de provincie hieromtrent (indien nodig) ook in de andere regio’s een vergelijkbaar traject doorloopt en wel zo spoedig mogelijk;
  • Net als de gemeenten dient de provincie niet op voorhand vanuit provinciaal beleid blokkades op te werpen voor bepaalde gebieden/locaties, ook als dit betekent dat (tijdelijk) gebouwd zal gaan worden in gebieden die aangewezen zijn als bijzonder provinciaal landschap.

De meerderheid van de raad heeft aldus besloten. Meerdere partijen konden niet instemmen met de locatieanalyse, omdat in het stuk ook de locatie Joods Werkdorp als locatie werd genoemd of omdat ze geen wensen hadden. Voor de locatie Joods Werkdorp geldt echter dat de raad (in meerderheid) heeft

besloten dat het college die locatie in procedure kan brengen. Gelet op dat democratisch genomen besluit is het vreemd om dat als reden te zien om tegen deze locatieanalyse te stemmen. Overigens werd ook geen instemming gevraagd; gevraagd werd om wensen naar voren brengen die meegenomen kunnen worden in de verdere uitwerking.

Daarna kwam het voorstel aan de orde om de samenwerking met Incluzio te verlengen voor 5 jaar en hiertoe een (nieuwe) overeenkomst aan te gaan. Structureel wordt de bijdrage voor deze samenwerking verhoogd naar ruim 24 miljoen; een bedrag dat nog steeds past binnen de door het rijk beschikbare middelen voor WMO en Jeugdzorg. Dat kunnen niet veel gemeenten zeggen. Mede gelet op de waardering door de cliënten (7,5) kan geconcludeerd worden dat de samenwerking inmiddels goed verloopt. Met stemmen van o.a. GL en OHK tegen is het voorstel aangenomen. Op dit complexe aandachtsgebied zien wij in ieder geval de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Tot slot besloot de gemeenteraad een extra krediet van ca € 470.000 beschikbaar te stellen voor de renovatie van het zwembad De Rijd in Nieuwe Niedorp. Het eerder beschikbaar gestelde budget was ontoereikend om de tweede fase te kunnen uitvoeren. Een tweede fase waarbij ook gekozen is om het zwembad het beste exploitabel en duurzaam te maken. Hierdoor kan het zwembad weer jaren vooruit. Alleen D66 stemde tegen.

Daarnaast is een aantal besluiten genomen zonder oordeelsvorming vooraf:

• Vaststelling van de transformatievisie Jeugdzorg Plus vanaf 2023
  • Het onderbrengen van Veilig Thuis in de gemeenschappelijke regeling GGD
  • Het bestemmingsplan (en vergunning) voor de huisvesting van tijdelijke medewerkers bij een bloembollenbedrijf op Moerbeek 6, 6a en 10 te ’t  Veld
  • Het vaststellen van de verordening gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit (gaat van start bij invoering van de Omgevingswet)
  • Het deelnemen in de uitgifte van een obligatielening door Alliander NV ter financiering van energietransitie-gerelateerde investeringen.

De behandeling van een tweetal moties is doorgeschoven naar de raadsvergadering van 4 november a.s. (waarin de begroting wordt behandeld).

Namens de fractie van het CDA,

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)