22 september 2021

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon september 2021

De eerste nieuwsbrief van de fractie na het zomerreces. Met nog ca. 7 maanden tot aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Raadsvergadering 16 september

Na het afscheid van Erik Annaert als raadslid (met Koninklijke Onderscheiding) en de installatie van M. Hruska als zijn vervanger in de VVD fractie, kwam het voorstel van het college aan de orde om beroep in te stellen tegen de reactieve aanwijzing van de provincie met betrekking tot het door de gemeenteraad in juni vastgestelde bestemmingplan Uitbreiding Agriport A7, deelgebied B1 (datacenter).

Het college geeft in het voorstel aan in overleg met de provincie tot een verkeerskundige oplossing te willen komen zodat de provincie kan besluiten de reactieve aanwijzing in te trekken. Dat heeft ook de voorkeur van onze fractie, echter niet tegen elke prijs. En dat bedoelen we zowel figuurlijk als letterlijk in dit geval. Ook de provincie zou er overigens wat aan gelegen moeten zijn om  tot een minnelijke oplossing te komen, gelet op de in onze ogen flinterdunne motivering en daarmee de zeer geringe juridische houdbaarheid van de reactieve aanwijzing. Het instellen van beroep betekent in dit stadium dat het gemeentebestuur voorkomt dat de reactieve aanwijzing gedurende dat minnelijke overleg onherroepelijk wordt. Daar zou in dit stadium niemand in de raad tegen kunnen/moeten zijn. Tenslotte gaat het om een door de gemeenteraad genomen besluit en zijn de belangen van het gemeentebestuur dus (mede) in het geding.  De PvdA steunde met die motivering het college (na eerder tegen het bestemmingsplan te hebben gestemd).  Enkele andere partijen, die tegen het bestemmingsplan stemden, stemden echter ook nu tegen dit voorstel. Het voorstel van het college is in meerderheid aangenomen.

Voorts zijn zonder discussie meerdere besluiten genomen, zoals:

Vaststelling facet bestemmingsplan logies

Wijziging van het begrip logies in meerdere bestemmingsplan zodat alleen recreatief verblijf daar onder valt en niet (langer) de huisvesting van tijdelijke medewerkers.

Actualisering verordening bekostiging leerlingenvervoer, waaronder het vervallen van de eigen bijdrage

Grondexploitatie Lelypark (bouw woningen rondom Lelypark in Wieringerwerf)

Bestemmingsplan Elft 15 (woningen op locatie voormalig gemeentehuis Wieringen)

Bestemmingsplan Schagerweg 45 te Middenmeer (verplaatsing loonbedrijf naar deze locatie)

Bestemmingsplan Wieringerwaardweg 2 te Wieringerwaard (vergroten agrarisch bouwvlak en toestaan ondergeschikte nevenactiviteiten)

Deelname aan het Regionale Ontwikkelingsmaatschappij MRA-NHN

Aan het eind van de vergadering kwam een motie van GL, PvdA, Anders! en CU aan de orde om er bij de minister op aan te dringen om geen vergunning te verlenen voor het boren naar gas in de Waddenzee. Onze fractie hanteert de lijn dat zij geen moties steunt over zaken, waar de gemeente niet over gaat of waarbij de gemeentelijke belangen niet rechtstreeks zijn betrokken. Voor dergelijke zaken kan desgewenst de partijlijn worden gevolgd. Ondanks dat onze fractie en de VVD tegen de motie stemden, is de motie in meerderheid aangenomen.

Fractievergaderingen

Vanaf oktober zal de fractie weer fysiek vergaderen.

Namens de fractie van het CDA,

Sjaak Vriend (fractievoorzitter)