13 juni 2022

Stikstofbeleid desastreus voor agrarische bedrijven en leefbaarheid platteland.

Het bestuur, de fractie en leden van het CDA Hollands Kroon maken zich grote zorgen over de stikstofaanpak vanuit het Rijk vanwege de gevolgen voor de agrarische bedrijven, veelal familiebedrijven, en de negatieve effecten op de leefbaarheid van het platteland.

Door onhaalbare doelen te stellen en geen toekomstperspectief te bieden aan de bedrijven, kan het beleid niet effectief zijn. De agrarische sector is van groot belang voor de economie en de leefbaarheid van het platteland en daarmee van heel Nederland. Door hele gebieden ‘leeg te vegen’ wordt een groot deel van het platteland onleefbaar. Daarbij is in het beleid op geen enkele manier rekening gehouden met alle bedrijvigheid in de keten van de agrarische bedrijven: het verdwijnen van de primaire productiebedrijven heeft ook grote gevolgen voor de andere bedrijvigheid in de keten.

In een brief aan de landelijke fractie van het CDA uiten we onze grote zorgen over het beleid ten aanzien van stikstof en de gevolgen van dit beleid voor de bedrijven in onze gemeente en de leefbaarheid in ons gebied. Ook in onze gemeente en de regio zullen de voorstellen voor de stikstofaanpak grote gevolgen hebben. Wij eisen dat er perspectief is voor de bedrijven, zeker daar waar jonge ondernemers recent het bedrijf hebben overgenomen of op het punt staat dat te doen.

De lijn die nu wordt ingezet is desastreus voor de hele agrarische keten en de leefbaarheid van het platteland. Wij vinden dat het CDA hier niet in mee kan gaan en vragen met klem om tot het uiterste te gaan om dit beleid drastisch om te buigen.

Lees de hele brief hier

Graag wijzen we ook op het statement van de Noord-Hollandse CDA statenfractie, lees het hier.