25 januari 2017

Wethouder Addy Verschuren heeft historisch bord onthuld!

Vorige week dinsdag heeft CDA wethouder Addy Verschuren een plank onthuld en in ontvangst genomen die een Hebreeuwse tekst bevat. Deze tekst uit het Bijbelboek Exodus stond op de voormalige Synode die gelegen is aan de Gedempte Gracht. De tekst is met witkalk weggewerkt. Ds. Sjaak Visser van de Protestantse kerk Zaandam heeft, samen met Piet van Tellingen,  het initiatief genomen om hiermee te bereiken dat de grote wens, ook van het Gemeentebestuur en velen in Zaanstad, de synagoge een bestemming te geven die bij de geschiedenis past, een nieuwe impuls krijgt. Ds. Visser droomt van de wens dat de Synagoge, nu verworden tot een belwinkel van KPN, een huis wordt van sjaloom, en een huis van verzoening en verbinding in een stad met zo veel nationaliteiten. Addy Verschuren deelde de wens van ds. Visser en beloofde de tekst opnieuw aan te brengen op de Synagoge. Dinsdag 17 januari werd de plank overhandigd in de Muziekkoepel op de Gedempte Gracht, en die datum was gekozen omdat het 75 jaar geleden was dat Joodse Zaankanters op die dag het bevel kregen van de Duitse bezetters Zaandam te  verlaten, het begin van het grote drama van de Tweede Wereldoorlog.