15 maart 2017

VVD schept verwarring rond A8-A9

Lang leek het onderzoek naar de drie alternatieven voor de verbinding A8-A9 op 30 mei aanstaande tot een voorlopig voorkeursalternatief te komen. Echter, vorig week voegde VVD gedeputeerde mw. Post plotseling een korte tunnelvariant in, en dat ook nog eens buiten de stuurgroep A8-A9 en het lopende onderzoek om. Aangezien mw. Post de vertegenwoordiger is van het bevoegd gezag, dat beslist over het winnende alternatief, is dit een zwaarwegende actie. Wat schetst gister mijn verbazing, de VVD Znstd roept via een motie de Zaanse raad op om de keuze van zijn partijgenote Post, via de stuurgroep A8-A9 weer uit de wereld te helpen. Dat is heel verwarrend, zeker  voor de Krommenieërs die snakken naar duidelijkheid. Morgenavond in het debat in de Raad van Zaanstad zal ik de heer Ram van de VVD hierover vragen stellen.

Bovendien roept de VVD Znstd in die motie A8-A9 op, waarschijnlijk in de haast om 15 maart te halen, om de viaduct variant tot ongewenst te verklaren. Dat kan en mag niet, want die variant is een van de drie overgebleven alternatieven. Die variant nu uit het onderzoek halen, brengt risico’s op bezwaar en beroep met zich mee. De motie  van de VVD roept ook de vraag op waarom zij de lange en korte tunnel variant langs Krommenie niet expliciet ongewenst verklaren? Dat is verwarrend en ook daar zal ik de VVD morgenavond vragen over stellen.

Kortom, met dit soort verwarrende acties van de VVD wordt het er niet beter op voor die duizenden mensen die dagelijks last hebben van de gezondheids- en verkeerskundige problemen bij Krommenie.

Bij herhaling heeft het CDA duidelijk laten doorklinken dat niets doen aan de situatie in Krommenie geen optie is en dat zij elke O+ variant uitsluit. Wij zullen er alles aan doen om de N203 zo spoedig mogelijk te laten afwaarderen tot een weg voor bestemmingsverkeer. Dat kan alleen als de Heemskerkvariant zo spoedig mogelijk wordt gerealiseerd. Het ontwerp daarvan met o.m. de tunnelbak onder de Dorpsstraat in Assendelft en een tunnel onder de Kilzone ziet er kansrijk uit.

Marc Wit, fractievz. CDA Znstd