22 mei 2022

Anja Geraschencko zet zich in bij Werkom

Anja Gerashchenko (42 jaar) was burgemeester in Oekraïne, zat vol idealen en wilde haar land vooruithelpen. Enigszins gedesillusioneerd vertrok ze in 2019 naar Nederland en meldde ze zich bij Werkom. Ze is toen bemiddeld naar een baan bij een testlocatie van de GGD Amsterdam en werkte daar tot volle tevredenheid van haar werkgever. Een dag voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak kreeg ze promotie en zou ze ingewerkt worden op een administratieve functie bij dezelfde testlocatie.

Maar toen brak de oorlog uit. Haar ouders zijn nog in Oekraïne, haar broer vecht mee en veel mensen die haar kennen vroegen om hulp. Anja kon dit alles maar moeilijk combineren met haar nieuwe functie en besloot daarom haar baan op te zeggen. In plaats daarvan is ze aan de slag gegaan als tolk in het hotel waar de eerste Oekraïense vluchtelingen aankwamen.

Via de Zaanse burgemeester Jan Hamming, die op zoek was naar een Oekraïense vlag voor het stadhuis, raakte ze in gesprek met ambtenaren. Mede vanwege haar ervaring als burgemeester en haar rol in de Zaanse politiek (CDA) is Anja in staat hen vanuit haar hart en emotie te informeren. En er wordt naar haar geluisterd. Mede dankzij een interview in het Noordhollands Dagblad wordt zij steeds vaker benaderd door journalisten en talkshows (o.a. Eva Jinek).

Dit alles is bij de Gemeente Zaanstad niet onopgemerkt gebleven, zij hebben Anja een baan aangeboden als relatiemanager. Na wat extra begeleiding vanuit Werkom is ze in maart gestart in haar nieuwe rol. Zij helpt vluchtelingen en legt hen uit hoe zaken geregeld worden in Nederland. De vluchtelingen voelen zich gehoord en, ook belangrijk, welkom geheten. Anja koppelt haar bevindingen terug aan de gemeente en geeft aan wat de vluchtelingen nodig hebben en waar zij tegenaan lopen. Dankzij haar bemiddeling wordt onbegrip en miscommunicatie voorkomen.

Anja geeft aan dat ook zij oorlog in Oekraïne heeft meegemaakt en weet wat de vluchtelingen doormaken. Ze vindt het erg fijn om nu in Nederland haar landgenoten te kunnen helpen. Anja benut de kansen die op haar pad komen en laat daarmee zien hoe je stap voor stap je doelen kunt bereiken. We zijn bij Werkom zeer trots dat wij haar hierin hebben kunnen ondersteunen.