17 maart 2023

Hardrijders worden verrast met flitspalen

Er komt nog dit jaar een mobiele flitspaal om hardrijders vaker te kunnen beboeten. In totaal komen er drie flitspalen naar Zaanstad maar wanneer de eerste paal gezelschap krijgt is nog niet zeker. CDA’er Hans Pijl vroeg zijn partijgenoot wethouder Gerard Slegers donderdag in de raadszaal van Zaanstad om tien mobiele flitspalen. Hij constateert dat er op veel wegen hard gereden wordt en dat de pakkans zeer gering is. Mobiele flitspalen zouden daarbij kunnen helpen. De resultaten uit bijvoorbeeld Hoorn stemmen hem optimistisch.

Voor heel Nederland heeft het Openbaar Ministerie vijftig mobiele flitsers beschikbaar en Slegers is al blij dat er drie naar Zaanstad komen want veel gemeenten hebben om de palen gevraagd. ,,Tien zitten er helaas niet voor ons in’’, zegt Slegers. De mobiele flitspalen worden telkens een tot twee maanden op een plek neergezet. Slegers verwacht dat tegen het eind van die periode de meeste automobilisten weten waar ze staan en dat het effect dan afneemt. Dan is het tijd om de flitsers ergens anders op te stellen.

Politie

Waar de palen worden neergezet is vooral een zaak van de politie. Zij weten het beste waar te hard wordt gereden en waar controles zinvol zijn. De keuze voor een plek wordt niet alleen bepaald op grond van het vermoeden van veel snelheidsovertredingen maar ook op basis van technische mogelijkheden en nog wat andere factoren. De gemeente kan wel suggesties doen. 

De Partij voor de Dieren kwam ook met een plan om de nadelen van het verkeer te beperken, maar richtte zich op de uitstoot. De partij wil van de N203 in Krommenie en Wormerveer een milieuzone maken. Dat betekent dat de meest vervuilende personenauto’s en vrachtwagens daar niet meer mogen rijden. In Amsterdam is gebleken dat zo’n maatregel minder dan een op de twintig automobilisten treft. Verreweg het grootste deel van hen kiest dan voor een schonere auto. De mobiliteit neemt dus niet af, de uitstoot wel. Ultrafijnstof neemt met tien procent af en roet met een kwart tot een derde deel. Als mensen hun vervuilende auto aan de kant zetten is er ook een gunstig effect voor de luchtkwaliteit buiten de milieuzone.

Bij GroenLinks en PvdA vond PvdD-raadslid Melchior Mattens steun. En als onderzoek uitwijst dat een milieuzone helpt en betaalbaar is, willen ook D66, Rosa en Denk er wel aan meedoen. Maar dat is niet genoeg. De tegenstanders zijn in de meerderheid. Zij denken dat het niet helpt, dat de vieze dieselrijders een sluiproute nemen of vinden het ’autootje pesten’.

Werken aan schoner verkeer

Wethouder Slegers ziet veel meer in het weren van stinkende vrachtwagens in de centra van Wormerveer, Krommenie en Zaandam. Zaanstad is al bezig te zorgen dat in de centra alleen nog elektrische vrachtauto’s en busjes rijden. Daar verwacht hij veel meer van.

Bron: Noordhollands Dagblad ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.