06 november 2023

CDA Hardenberg: volgend jaar investeren in fietspaden en winterzwemmen

Het CDA Hardenberg wil dat de gemeente volgend jaar extra geld vrijmaakt voor onderhoud en verbreding van fietspaden, zogenoemd winterzwemmen in buitenbaden én het Pak je Kans-fonds. Het CDA zal het gemeentebestuur dinsdagavond vragen hier de portemonnee voor te trekken en hoopt op steun van andere partijen. De goede financiële positie van de gemeente biedt ruimte voor net dat ene beetje meer.

Dinsdagavond bespreekt de gemeenteraad van Hardenberg de begroting voor 2024. Het CDA is trots en blij met het huishoudboekje; het laat zien dat Hardenberg een (financieel) gezonde gemeente is en er ruimte is om te investeren. Maar op een aantal punten vindt de fractie van het CDA dat er extra geld moet worden uitgeven. Zo moet er meer geïnvesteerd worden in onderhoud en verbreding van fietspaden. Het gemeentelijk beleid is een pleitbezorger van de fiets al belangrijk vervoersmiddel. Deze ambitie vraagt een hoogwaardig onderhoud en dit kan volgens het CDA Hardenberg een stuk beter. Met de komst van de e-bike, de bakfiets en de vele wielrenners heeft het fietsverkeer een vlucht genomen en dit vereist, naast hoogwaardig onderhoud, ook een verbreding van fietspaden.

Pak je Kans-fonds
Daarnaast wil het CDA dat de subsidie voor het Pak je Kans-fonds ook in 2024 overeind blijft. Dit fonds stelt inwoners onder bepaalde voorwaarden in staat een subsidie aan te vragen voor een opleiding. Een baan is meer dan werk alleen en ieder mens wil er toe doen en wil zich belangrijk voelen voor gezin, familie en sociale omgeving. Een goede opleiding is daarbij van belang. In 2023 is het de CDA fractie gelukt om hiervoor extra geld uit te trekken, dat is ook de inzet voor volgend jaar.

Winterzwemmen
Eerder dit jaar vroeg het CDA te onderzoeken of buitenbaden langer open mochten blijven. Nu moeten openluchtzwembaden in september sluiten. Het gemeentebestuur heeft toegezegd dit te onderzoeken. Het CDA wil een extra slag slaan, namelijk: onderzoek of het mogelijk is om winterzwemmen mogelijk te maken. Er zijn voorbeelden van andere gemeenten waar dat gebeurt. Winterzwemmen in openluchtzwembaden draagt daar bij aan meer vitaliteit en sociaal welzijn van de (gedurfde) winterzwemmers. Het CDA Hardenberg wil dat onderzocht wordt wat de mogelijkheden daarvoor zijn in Hardenberg, rekening houdend met duurzaamheid en de mogelijkheden bij de – vaak vrijwilligers – van de openluchtzwembaden.