13 juli 2016

CDA stelt vragen over het pontje bij de Zwieseborg

In de raadsvergadering van 12 juli stelde Gerard Nijhof namens het CDA vragen over het gebrekkig functioneren van het pontje bij de Zwieseborg.

Het is een prachtig plekje in Hardenberg, tot stand gekomen door een samenwerking tussen gemeente Hardenberg en het waterschap. Het niet functioneren is absoluut geen promotie voor onze gemeente, zeker met de zomer voor de deur.

Douwe Prinsse gaf namens het college aan dat het pontje nogal eens storingen vertoont. De oorzaak is vooral het grote aantal mensen dat dit pintje gebruikt, maar liefst 10.000 in de zomer. Vandaar dat de slijtage veel hoger is dan verwacht waardoor ook onderhoud tijdens het seizoen noodzakelijk is. Ook is vandalisme een probleem.

Daarnaast is ook de software storingsgevoelig en moet vanwege het hoog- en laag water protocol het pontje af en toe uit de vaart moet worden gehaald.

Na het zomerseizoen vindt een uitgebreide evaluatie plaats en worden plannen gemaakt om het functioneren van het pontje in de toekomst definitief te verbeteren. Wij blijven dit onderwerp op de voet volgen.