27 april 2017

Compensatie buurthuizen OZB!

OZB compensatieregeling buurthuizen aangenomen

Als het de onroerendzaakbelasting (OZB) betreft is het CDA altijd een kritische beoordelaar van de voorstellen van het college. Toen ons dan ook signalen bereikten in 2016 dat veel maatschappelijke organisaties geconfronteerd werden met een forse verhoging van de OZB hebben wij daar vragen over gesteld. Een nieuwe waarderingsmethode voor dit maatschappelijk onroerend goed leidde veelal tot hogere waarden en dus tot een hogere aanslag OZB. Voor het CDA was dat niet acceptabel. Buurthuizen, culturele voorzieningen, sportvoorzieningen etc vervullen een belangrijke maatschappelijke functie binnen de gemeente en de vele (vrijwilligers)organisaties die deze voorzieningen exploiteren hebben vaak al moeite genoeg om de financiele eindjes aan elkaar te knopen. Een extra gemeentelijke heffing was voor ons een brug te ver. Met name ook omdat deze extra inkomsten de gemeentekas wel spekten. We hebben daarom gepleit voor een regeling waarbij de vrijwilligersorganisaties  gecompenseerd zouden worden voor de hogere OZB aanslag.

Het voorstel van het college was een tijdelijke compensatie. Dat ging het CDA niet ver genoeg. Wat ons betreft zou de hele extra OZB opbrengst (ruim 70.000 euro) volledig en elk jaar terug gegeven moeten worden. Het voorstel van het CDA kon rekenen op brede steun in de gemeenteraad, waarop het college haar voorstel maar weer snel introk. Begin april 2017 was er dan (eindelijk) het aangepaste voorstel . Het college had goed geluisterd: alle extra OZB opbrengst zal worden teruggegeven in de vorm van een subsidie van 50% van de aanslag OZB. En dat met terugwerkende naar 2016.

Onduidelijkheid was er even over de positie van aula’s die in bezit zijn van begrafenisverenigingen. Ook  begrafenisverenigingen die als vrijwilligersorganisatie werken komen voor de compensatie in aanmerking, zo kon de wethouder ons gerust stellen.

Verenigingen krijgen van de compensatieregeling bericht van de gemeente. Hebt u geen bericht ontvangen ? Neem dan contact op met de gemeente. Hebt u verder vragen over deze regeling dan kunt u contact opnemen met de fractie van het CDA.

Namens het CDA, Henk Dogger