02 augustus 2017

Een sprong richting duurzaamheid?

Een windversneller is een soort windturbine zonder wieken die meer energie kan leveren dan de reguliere turbines en ook nog eens midden in de stad geplaatst kan worden. Een grote trechter op een toren of een dak stuwt de wind naar beneden. Door een vernauwing in het luchtkanaal wordt de windsnelheid vergroot. Die wind drijft drie turbines in de buis aan. Het systeem zorgt zelf voor versnelling van de wind, waardoor het mogelijk is met relatief lage windsnelheden energie op te wekken.

Voordelen van een windversneller

• geen slagschaduw
  • een korte terugverdientijd
  • is geluidsarm
  • Multi Inpasbaar
  • hoog rendement.

We kregen de tip van Danny de Vries, directeur van de Twentse Ambassade. Via ons werk voor de CDA-verkiezingscampagne in Overijssel hebben we Danny de Vries leren kennen.

De Twentse Ambassade heeft als doel het werken in de Randstad voor bedrijven uit Twente makkelijker te maken en werkt samen met het Multi technisch bureau SPIE en businessclub Friends@Work aan het windversneller project.

“Dit zou echt iets voor Hardenberg zijn om zo de doelstelling van de hoge duurzaamheid te behalen”, “We moeten de testresultaten nog afwachten, maar tijdens ons bezoek in Spijkenisse zagen we alleen maar voordelen en geen nadelen”.

Een ander voordelig aspect is het onderhoud van dit apparaat. Niemand die hoog in een windmolen moet klimmen en een windmolen die een dag stil staat. Bij de windversneller hoeft alleen het middenstuk eruit gehaald worden, andere middenstuk kan er weer in geplaatst worden. Via een vrachtwagen het defecte middenstuk afvoeren voor reparatie. Dit scheelt tijd, mankracht en energie. De kracht van een windversneller is dat 24-uur per dag dezelfde wind aangevoerd kan worden. Geen stilstand bij storm.

Wij weten wel dat de windversneller nog in de testfase zit, maar over en kleine drie maanden zijn de resultaten bekend zijn en wordt duidelijk of dit apparaat de toekomst is voor duurzame energie. CDA Hardenberg is voor duurzame energie. Het bedrijf Spie levert engineers en software en er zijn wel bedrijven in Hardenberg die het materiaal voor een windversneller kunnen leveren.

Als de testresultaten positief zijn zullen wij als CDA Hardenberg met een voorstel komen om hier iets mee te doen. Hoe mooi zou het zijn als Hardenberg een windversneller krijgt. Denk aan de stimulatie van de werkgelegenheid, de innovatie en de duurzaamheid.