25 september 2023

Landbouwverkeer niet langer door centrum Hardenberg maar over Twenteweg, brandbrief naar provincie

Het CDA Hardenberg roept het provinciebestuur op om nu eindelijk eens werk te maken van de mogelijkheid voor landbouwverkeer om over de Twenteweg te rijden. Ruim tien jaar geleden diende Gerrit van den Berg al een motie in om te zorgen dat het landbouwverkeer via de Twenteweg aan de rand van Hardenberg wordt afgewikkeld, in plaats van de routes dwars door het centrum en langs vele scholen. Nog steeds is het voor het landbouwverkeer niet toegestaan om gebruik te maken van de Twenteweg, met alle gevaarlijke situaties in het centrum als gevolg.

Landbouwverkeer neemt steeds grotere vormen aan en de snelheid van landbouwmachines neemt ook toe. Dit in combinatie met de route door het centrum is voor het CDA een reden tot zorg. CDA raadslid Gerrit van den Berg: "wij vinden dat het toegestaan moet worden dat dit landbouwverkeer gebruik mag maken van de Twenteweg aan de rand van Hardenberg". In een brandbrief aan de provincie Overijssel roept hij het provinciebestuur (nogmaals) op om snel actie te ondernemen. "In de praktijk betekent dit dat groot landbouwverkeer iedere dag het centrum van Hardenberg passeert precies op de route van zeer veel schoolgaande jeugd. Wij zijn daarover zeer bezorgd en willen hier z.s.m. een oplossing voor. Als wegbeheerder van de Twenteweg heeft de provincie Overijssel een zeer belangrijke stem in de oplossing. Wij roepen u dan ook met klem op om de afwikkeling van het landbouwverkeer via de Twenteweg mogelijk te maken en hierover met het gemeentebestuur in contact te treden. Niet om samen wederom uit te spreken dat de situatie onwenselijk is maar om dit probleem ook echt op te lossen", aldus de brandbrief.

Naast de provincie heeft Van den Berg de situatie ook nogmaals onder de aandacht gebracht van het gemeentebestuur.

Diverse media besteden aandacht aan de problematiek en de zorgen van het CDA Hardenberg: