06 oktober 2016

CDA stelt schriftelijke vragen over kunstgras

Op 5 oktober heeft Piet-Cees van der Wel een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hardenberg.

Aan de voorzitter van de raad,

Geacht college, wellicht heeft u net als de CDA-fractie begrepen dat er op televisie in het programma Zembla aandacht is voor kunstgrasvelden. Veel velden zijn bestrooid met korrels van vermalen banden. Die moeten ervoor zorgen dat spelers minder snel schaafwonden oplopen. Maar de banden zijn chemisch afval en mogen niet verbrand worden. Ze bevatten onder meer pak's, polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Een deel daarvan zou bij bepaalde concentraties kankerverwekkend kunnen zijn. Wetenschappers bepleiten in het tv-programma serieus onderzoek naar die risico's voor sporters. We hebben in de gemeente Hardenberg natuurlijk ook veel kunstgrasvelden.

Het CDA stelt daarom de volgende vragen:

1. Liggen er op de kunstgrasvelden in onze gemeente ook korrels van vermalen banden met pak's?

2. Zou dat gezondheidsproblemen voor onze sportende inwoners kunnen opleveren?

3. Mocht dat zo zijn, wat zijn dan de vervolgstappen van het college?

4. Wat heeft het college al gedaan met betrekking tot deze materie en wat is het nog van plan te doen?

5. Worden deze bandenkorrels wellicht ook nog op andere publieke terreinen gebruikt?

Namens de CDA-Fractie

Piet-Cees van der Wel