23 juni 2020

Carrièredag(en) voor vrouwen 2020 online een succes!

Meer vrouwen in de politiek, daar gaan we voor als CDA! Dit jaar is gekozen voor een digitale variant van onze Carrièredag verspreid over twee vrijdagmiddagen. Met een flink aantal vrouwelijke volksvertegenwoordigers, bestuurders en vrijwilligers kunnen we putten uit een grote talentvolle vijver.

Op de eerste middag trapten we meteen af met een interactief panel over Vrouwen in de Politiek met burgemeester Marja van Bijsterveldt, Tweede Kamerlid Anne Kuik, Statenlid Eline Vedder, Heleen Herbert (voorzitter vertrouwenscommissie TK 2021) en landelijk bestuurslid HRM en Ontwikkeling Marielle Veerman. Als verrassing was daar minister Ferd Grapperhaus die vertelde over de krachtige vrouwen in zijn omgeving. Zijn advies voor de dames: DOEN! En hoe je dat aanpakt? Kamerlid Wytske Postma sloot de middag af met haar workshop ‘persoonlijk lobbyplan. Niet altijd even gemakkelijk om dit te formuleren, laat staan daadwerkelijk doen.

De tweede middag begon praktisch met de workshop storytelling door Patricia Wouda; werk je doelen concreet uit en zet die stappen om een sterk en herkenbaar profiel op te bouwen. Hierna volgde het Vragenuurtje met Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

Het CDA zet niet alleen in op meer vrouwen als volksvertegenwoordiger of bestuurders maar kijkt ook verder. De twee middagen werden dan ook afgesloten met het Dialoog Carrière café met politiek adviseur ministerie van Veiligheid & Justitie Joanneke van den Nieuwboer, CDAV voorzitter en juriste Marlies Welschen en Marieke van Casteren (HR manager ABN AMRO). Tijdens deze sessie gingen we dieper in wat organisaties kunnen doen om vrouwen beter te positioneren, maar ook wat vrouwen zelf kunnen doen om zichzelf en elkaar te helpen.

Een eerste prachtig tussenresultaat: twee bevestigde sollicitaties vanuit de deelnemers van deze CDA Carrièredag voor de selectie van de TK-verkiezingen!