Aanpassing bushaltes maakt knip in Batauweg overbodig

9 januari 2023 - Aanpassing bushaltes maakt knip in Batauweg overbodig

Lees het hele artikel in de Molenkruier https://www.molenkruier.nl/nieuws/algemeen/334377/cda-nieuwegein-aanpassing-bushaltes-maakt-knip-in-batauweg-over

Dierenambulance vraagt om actie

22 december 2022 - Samen met De Unie en D66 heeft het CDA aan het college schriftelijke vragen gesteld over de dierenambulance Nieuwegein. Deze zou namelijk voortdurend niet ingaan op verzoeken om actie.
Lees het hele artikel https://www.molenkruier.nl/nieuws/algemeen/333411/politiek-stelt-vragen-over-dierenambulance-in-nieuwegein

CDA bezorgd over vertrek Antonius Ziekenhuis

8 december 2022

De gemeenteraad is woensdag 30 november via een persbericht voor het eerst geïnformeerd over het besluit dat het Antonius Ziekenhuis genomen heeft per 2035 de meeste ziekenhuisfuncties over te hevelen naar Leidsche Rijn in Utrecht. Woensdagavond 7 december werd dit besluit door de raad van bestuur van het Antonius Ziekenhuis toegelicht in een daarvoor apart georganiseerd overleg.

“Dit besluit kwam als een donderslag bij heldere hemel, en we kunnen ons heel goed voorstellen dat dit voor alle inwoners in Nieuwegein geldt”, aldus Sevim Aksakal, raadslid van het CDA. “We hebben straks geen OK’s meer, geen intensive care, geen spoedeisende hulp, geen ziekenhuisbedden……. en dat voor een gemeente met meer dan 60.000 inwoners, die nog steeds doorgroeit en vergrijst”.

Wat er overblijft of wat er voor terugkomt is nog onzeker. Voor de inwoners van Nieuwegein, maar ook voor andere gemeenten in de regio zoals Vianen en IJsselstein is dit een grote aderlating. Het CDA maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van goede zorg in de regio. Met het OV is het vanaf City Plaza 35-50 minuten naar de locatie in Leidsche Rijn. Wat betekent dat als je 80-plusser bent of spoedeisende hulp nodig hebt?

Juist vanwege de vergrijzing, de enorme groei in de regio, de ontwikkelingen zoals woningbouw in de A12-zone en in de toekomst Rijnenburg, zou je verwachten dat er een andere keuze gemaakt zou zijn. Het CDA vindt dat ziekenhuiszorg dichtbij moet blijven maar vreest dat we voor de meeste zorg straks allemaal naar Leidsche Rijn moeten. Het besluit is door de raad van bestuur van het Antonius Ziekenhuis al genomen, maar het CDA wil dat het college van B&W zich maximaal inzet voor behoud van tenminste poliklinische zorg en spoedeisende hulp in Nieuwegein. Het CDA zal hierover vragen stellen aan het college.

Art & Illustration