CDA wil oplossing voor vrachtwagens over Stadsplein

Persbericht CDA afdeling Nieuwegein | 2 december 2018

Afgelopen donderdagavond heeft het CDA in de commissievergadering vragen gesteld over vrachtwagens tussen de marktkramen op zaterdag op het Stadsplein in Nieuwegein. Ook zijn er vragen gesteld over het slechte onderhoud van de bestrating in de binnenstad.

In november 2017 heeft het CDA in een motie gevraagd om nog eens te onderzoeken of er een aparte oprit voor vrachtwagens naar het Stadsplein mogelijk is. Nu moeten vrachtwagens voor theater DE KOM tussen de kramen van de zaterdagmarkt doorrijden. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Recent heeft het college in een brief laten weten dat ze opnieuw hebben gekeken naar de mogelijkheden hiervoor, maar dat een aparte oprit voor vrachtwagens niet mogelijk is. Naar aanleiding van die brief heeft het CDA extra vragen gesteld.

Teleurgesteld

Het CDA is teleurgesteld over de manier waarop het college het gevraagde onderzoek heeft uitgevoerd. Er is opnieuw naar een verkeerskundig onderzoek uit juni 2009 gekeken. De conclusies uit dat onderzoek worden in de ogen van het CDA klakkeloos gereproduceerd. De situatie in de Doorslagzone is inmiddels aanzienlijk anders dan toen voorzien. Zo zijn de ooit geplande Palmtorens nooit gebouwd. Al tijden wacht de gemeenteraad op een concreet plan voor de Doorslagzone. Het CDA vindt dan ook dat er nog ruimte is om binnen die plannen voor dit gebied te kijken naar een betere oplossing voor het vrachtverkeer naar DE KOM. Het college stelt dat de andere oplossingen uit 2009 zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties in dit deel van de binnenstad. “Daarmee accepteert het college dat de gevaarlijke situatie met vrachtwagens die op zaterdag tussen de marktkramen doorrijden blijft bestaan. Het CDA zal dan ook blijven zoeken naar een veiliger oplossing hiervoor”, zegt CDA-raadslid Mart Hack.

Kapotte bestrating

In de commissievergadering heeft het CDA ook aandacht gevraagd voor de kapotte bestrating op het Stadsplein ter hoogte van het politiebureau en vele andere plaatsen in de binnenstad. De bestrating ligt op veel plekken schots en scheef met regelmatig kapotte tegens en flinke kieren tussen de tegels. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties voor voetgangers. Hack: “Het is een kwestie van tijd voordat iemand valt, iets breekt en de gemeente een schadeclaim krijgt. Bovendien hebben we als gemeenteraad afgesproken dat de binnenstad beter moet worden onderhouden.” Het college gaf het CDA en andere partijen gelijk in de geuite zorgen. Er loopt dan ook al een reparatieslag om de bestrating in de binnenstad te verbeteren. Vooral voor het politiebureau zal de gemeente zorgen dat de bestrating wordt gerepareerd.

CDA Wandeling Natuurkwartier & Oudegein 10 November 2018

Zaterdag 10 november was het CDA Nieuwegein te vinden op het Natuurkwartier en in het park Oudegein. Twee enthousiaste gidsen van het IVN (Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid) lieten de diversiteit van het gebied zien. Door het park verspreid staat een hele verzameling aan bomen, struiken en planten met allemaal hun eigen unieke eigenschappen. Wist u bijvoorbeeld dat de schubbige inktzwam een eetbare paddenstoel is, maar dat deze in combinatie met alcohol opeens wél giftig is? Dat, en nog veel meer informatie kregen we mee.

Het doel van de tour was om bewuster te worden van de grote biodiversiteit in Nieuwegein. Er staan heet veel verschillende soorten in onze stad, maar we weten er eigenlijk haast niets over. Gelukkig dat het IVN wel beschikt over die kennis en deze graag met anderen deelt tijdens hun rondleidingen door verschillende natuurgebieden in onze regio. Wanneer u nog eens een wandeling door de natuur met een ervaren gids wilt meemaken, dan kunt u via de site van het IVN, maar ook via bijvoorbeeld de Molenkruier, op de hoogte worden gehouden van de verschillende georganiseerde tochten.

Een minder vrolijk bericht betreft de verdwijning van veel verschillende soorten in Nederland en dus ook in Nieuwegein. Insecten, zoals de bij en de vlinder zijn belangrijke dieren voor onze leefomgeving. Ze bestuiven de planten en bomen, maar dienen ook als voedsel voor andere dieren, zoals vogels, en houden onze grondbodem gezond. Wanneer het slecht gaat met de insecten, gaat het uiteindelijk ook slecht met onze leefomgeving.

Gelukkig kunnen we hier wel wat aan doen. Door het plaatsen van insectenkastjes of het neerzetten van (inheemse) planten in je tuin of balkon. Ook helpt het als, wanneer u uw tuin winterklaar maakt niet alles kort knipt, maar laat staan zodat insecten en vogels er gedurende de winter nog voedsel kunnen vinden. Het CDA Nieuwegein heeft hieruit lessen gehaald om de leefomgeving in de stad te verbeteren en neemt dit mee in haar boodschap en werk in de gemeente. Hopelijk wilt u zich ook inzetten voor een beter Nieuwegein en kunt u wat met deze tips. U kunt ook altijd nog meer tips vinden op de website van bijvoorbeeld het IVN.

CDA onderzoekt hoe respectvol Nieuwegein is

Het CDA Nieuwegein roept alle inwoners op om mee te denken over hoe we in Nieuwegein respectvoller met elkaar kunnen omgaan. Uit onderzoek blijkt steeds weer dat mensen zich zorgen maken over de manier waarop we met elkaar omgaan. Zien we nog wel om naar elkaar en, voelen we ons nog wel gerespecteerd op straat? CDA Nieuwegein deelt deze zorgen en lanceert tijdens de Week van Respect van 5 tot 11 november het ‘Hoe respectvol is Nieuwegein?’-onderzoek op cda.nl/respect.
In het onderzoek wordt onderzocht hoe mensen in Nieuwegein vinden dat het met respect gesteld is en wat er beter kan.

Door middel van gastlessen en andere activiteiten op scholen, sportclubs en in de wijk, draagt de organisatie van de Week van Respect bij aan een tolerante en respectvolle samenleving. Het CDA ondersteunt dit initiatief van harte, ook in Nieuwegein.

De resultaten van de enquête zullen later bekend worden gemaakt.
#WeekvanRespect

CDA Wandeling Nieuwegein 8 juli 2018

CDA Nieuwegein heeft vanmorgen een wandeling gemaakt door Vreeswijk. Met een fijn zonnetje was het prima wandelweer. Op de Dorpstraat konden we lezen dat de Dagwinkel dankzij een nieuwe eigenaar weer open gaat. Hier zijn wij als CDA erg blij mee. Verder zagen wij helaas dat iemand zijn graffiti kunstwerk op de monumentale Koninginnensluis heeft gespoten, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Jammer dat deze graffiti er blijkbaar al een behoorlijke tijd op zit. We vragen ons samen met omwonenden af wanneer het wordt verwijderd. Na een interessante en leerzame rondleiding in de Barbarakerk hebben we nog even van het weer en de sfeer genoten op het terras van Broodje Kaas aan de Dorpstraat. Het was een geslaagde ochtend en zeker voor herhaling vatbaar.
Ga je een volgende keer ook met ons mee? Of nodig het CDA uit voor een wandeling bij jou in de buurt en laat ons zien wat er daar speelt.

Stem op 21 maart voor CDA Nieuwegein

Nieuwegein

Beter aanbesteden impuls voor plaatselijk MKB
Vragen over voortgang raadsbesluit Groenling
Download ons programma 2018-2022!
Doe mee en word lid