Sport

Sport en verenigingen zijn belangrijk voor onze samenleving. Sporten en in beweging blijven is leuk en houdt lichaam en geest gezond. De vele sportverenigingen die Utrecht rijk is, hebben een belangrijke plek in onze samenleving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar sportiviteit en gezelligheid hand in hand gaan.

Het CDA wil dat de gemeente sportverenigingen ondersteunt, zodat ze zich kunnen richten op de belangrijke taak die ze hebben. Dit betekent dat de gemeente weet wat er binnen verenigingen speelt en waar behoefte aan is. Dat kan gaan om investering in vernieuwing van accommodaties. Het hoeft echter niet altijd om geld te gaan. Zo kunnen sportverenigingen al geholpen worden met betere informatie over het besturen van een vereniging of informatie over beschikbare subsidies. De gemeente moet deze informatie op een toegankelijke manier beschikbaar stellen.

Het CDA vindt het daarnaast belangrijk dat de gemeente meedenkt over de toekomst van het verenigingsleven in Utrecht. Steeds meer kinderen voelen zich aangetrokken tot e-sports en vinden hierdoor minder snel de weg naar een sportvereniging. De gemeente denkt met verenigingen mee op welke manier digitaal en fysiek sporten kunnen worden gecombineerd binnen sportverenigingen.

Lees meer over dit onderwerp in ons verkiezingsprogramma!

In het kort:

• Sportverenigingen spelen een belangrijke rol in Utrecht en moeten worden ondersteund door de gemeente.

Wat heeft het CDA al gedaan?

• Op basis van een enquĂȘte hebben we een 10-puntenplan gepresenteerd om de ondersteuning van verenigingen beter te organiseren.
  • Bezuinigingen zetten sport onder druk. Lees hier meer!
  • Motie tegen teveel regeldruk voor sportverenigingen. Lees hier meer!
  • Terugdraaien van de verhoging van de huurtarieven sportcomplexen door het college. Lees hier meer!
  • Motie aangenomen om reclame op sportaccomodaties naar buiten te mogen richten volgens welstand. Lees hier meer!
  • Schriftelijke vragen over Zwembad de Kromme Rijn, koud buitenbad.
  • CDA en SP hebben steeds samen gepleit voor uitbreiding U Pas ook voor ouderen met minder inkomen. Lees hier meer!