16 januari 2017

CDA leden naar het CDA verkiezingscongres in Barneveld

Tijdens een zeer goed bezocht verkiezingscongres op zaterdag 14 januari in Barneveld hebben de leden van het CDA, waaronder Dorenda Gerts, Jan Flikweert en Evalien de Haan uit Waddinxveen, het verkiezingsprogramma definitief vastgesteld. Programmamaker en CDA-senator Wopke Hoekstra bedankte alle leden die hun bijdrage aan het programma hebben geleverd.

In vier deelsessies waren die morgen de door de provincies aangeleverde amendementen inclusief de toelichtingen hierop en de bijbehorende adviezen van de programmacommissie aan de aanwezigen voorgesteld. De vaardige voorzitters loodsten die honderden amendementen langs mondelinge pleitbezorgers en tegenstemmen, om ze uiteindelijk ter stemming aan de leden voor te leggen.
Zo werd het verkiezingsprogramma stukje bij beetje gedragen door alle aanwezigen, wat een bijzondere dynamiek aan de ochtendsessies gaf.

Na de heerlijke lunch in de gloednieuwe Midden Nederland Hallen in Barneveld verzamelden de 1.500 deelnemers zich in de grote zaal.

Lang werd er gediscussieerd over de herinvoering van de OV-studentenkaart, de basisbeurs, de verhoging van het defensiebudget, de afschaffing van het eigen zorgrisico voor chronisch zieken, de verhoging van de landelijke kiesdrempel, en de sluiting van alle coffeeshops of juist regulering van de productie van softdrugs. Dat laatste lukte niet, ondanks smeekbeden van de zuidelijke provincies.
Alle die amendementen werden, omdat ze niet meteen een grote stemmenmeerderheid kregen, nogmaals in stemming gebracht en samen met 3 resoluties uiteindelijk toegevoegd aan het program.

Tussen de programmaonderdelen zagen de aanwezigen korte films met prominente CDA-ers. Het wachten was natuurlijk op de verkiezingsspeech van fractieleider Sybrand Buma met het thema: "Wij bouwen aan een land dat we door willen geven, en pleiten daarom voor een morele revolutie".
Na talloze open doekjes was het tijd voor de presentatie van de kandidaten voor de 2e kamer verkiezingen. Journalisten verdrongen zich rond het podium en na een bruisende confettiregen was het tijd voor de nieuwjaarstoast.
Met een auto vol campagnemateriaal werd na een uurtje de terugreis aanvaard: welgemoed op naar de 15e maart.

Evalien de Haan
Fractievertegenwoordiger CDA