09 november 2022

Programmabegroting 2023-2026 vastgesteld - Onze bijdrage aan de Algemene Beschouwingen

Op 9 november werd de Programmabegroting 2023-2026 in de Waddinxveense Gemeenteraad besproken en vastgesteld. Fractievoorzitter Bastienne Prins leverde namens CDA een bijdrage aan de Algemene Beschouwingen. Onderstaand haar betoog, met daarin ook een motie over een energiebijdrage voor verenigingen. Tijdens de vergadering werd deze motie in aangepaste vorm aangenomen.

De reis naar een leefbaar, veilig en groen Waddinxveen

Voor het CDA is de programmabegroting een reis naar een leefbaar, veilig en groen Waddinxveen

Ooit volgde ik een cursus projectmanagement. De case was … U gaat op wereldreis. Hoe pakt u dat aan? De meeste deelnemers waren jonge mensen en hadden moeite om aan de hand van deze case te werken, want op wereldreis gaan betekende voor hen juist niet alles plannen.

Een begroting kan natuurlijk geen ongeorganiseerde wereldreis zijn, maar het lijkt wel een beetje op een reis. Je hebt een droombeeld, maakt plannen, je hebt budget en je kijkt onderweg of je de reis aanpast.

De reisleiding waarmee wij op pad gaan heeft grote ambities, waarin het CDA zich grotendeels herkend. Wij willen de reisorganisatie, reisleiding, maar vooral ook de reisbegeleiders bedanken voor het vele werk dat de afgelopen periode gedaan is voor de begroting van deze reis.

Uitvoerbaarheid reisplannen

De gemeente is ambitieus. Mooi, maar het CDA maakt zich wel zorgen over de uitvoerbaarheid van alle plannen. Dat moet me denken aan Spreuken 15 vers 22: “Bij gebrek aan overleg mislukken plannen, ze slagen pas na rijp beraad”. En de komende, hopelijk rijpe, beraadslagingen moeten gaan over investeringen in geld en menskracht.

Juiste zorg voor iedereen

Iedereen die zorg echt nodig heeft, krijgt die zorg. De kosten moeten echter beheersbaar blijven. Wij geven het college de quote mee: Meer aandacht voor de mens en minder voor het papierwerk. Minder bureaucratie!

We zijn blij dat bij het evalueren van het minimabeleid gekeken wordt of energiearmoede kan worden opgenomen. Het is goed dat er ingezet wordt op effectieve preventie. Dat vereist goede communicatie met de inwoners.

Het is positief dat er in 2023 onderzoek wordt gedaan naar het slimmer inzetten van buurthuizen. Heel goed dat er nu gewerkt gaat worden aan verminderen van eenzaamheid en ondersteunen van mensen met dementie. Het CDA wil dat Waddinxveen een dementievriendelijke gemeente wordt.

Ruimte voor iedereen

Cultuur

Het CDA wil meer wij dan ik, dus meer samen. Maatschappelijke voorzieningen zijn cruciaal voor het vormen van een gemeenschap. De voorzieningen moeten meegroeien met de groei van de gemeente. Goed dat er dus in 2023 een visie maatschappelijke voorzieningen opgesteld wordt.

Bouwen aan gemeenschappen is meer dan stenen alleen: het gaat ook om de activiteiten.

Vanuit het Rijk gaat de komende vier jaar tientallen miljoenen extra naar de bibliotheken. Belangrijk dat het college de huursubsidie van de Kroon voor de gebruikers indexeert en in de gesprekken met de cultuurpartners de komende tijd ook de ongelijkheid in wijze van indexeren meeneemt.

Sport

Bewegen is belangrijk en dat doen veel mensen bij een vereniging. Het is nodig om de sportvisie op korte termijn te herzien. Vooral voor verenigingen die meegroeien met de groei van de gemeente zelf is het nodig duidelijkheid en zekerheid te krijgen over de mogelijkheden en beperkingen voor de komende tijd. Het CDA pleit er daarbij wel voor om urgente knelpunten met voorrang aan te pakken. Daar hebben de inwoners recht op.

Motie energiebijdrage verenigingen

Ook bij verenigingen staat het water aan de lippen met de stijgende energiekosten. Daarom dient het CDA samen met de PCW een motie in waarvan het dictum luidt:

Verzoekt het college de raad op korte termijn een regeling voor te leggen waarin staat:

• hoe verenigingen financieel kunnen worden ondersteund als zij als gevolg van gestegen energiekosten in de problemen komen;
  • dat verenigingen zelf energiebesparende maatregelen dienen te nemen en hoe ze daarbij geholpen en ondersteund kunnen worden door de gemeente;
  • dat een toegekende financiële bijdrage van de gemeente beschouwd wordt als een overbrugging en vooruitbetaling op de gelden die het Rijk hiervoor aan de gemeente ter beschikking gaat stellen;
  • dat er verrekening plaatsvindt, indien en voor zover de rijksoverheid met een regeling komt.
  • Terugbetaling van ondersteuning behoeft niet plaats te vinden als zou blijken dat de gemeente een ruimer beleid toepaste dan de rijksoverheid.

NB De motie werd mede ondertekend door PCW.  Tijdens de raadsvergadering werd de motie aangepast, waardoor ook stichtingen onder de regeling kunnen worden gebracht. D'66 tekende mee op de aangepaste motie.

Wonen

We willen bouwen naar behoefte en voor iedere Waddinxvener een passende woonruimte. Door de stikstofuitspraak van de rechter moet per nieuwbouwproject worden bekeken hoe groot de stikstofbelasting voor de omliggende natuur is. We zijn benieuwd wat de consequenties daarvan zijn voor Waddinxveen.

Het is belangrijk dus dat het dashboard wonen zo spoedig mogelijk wordt opgezet zodat we in de woonzorgvisie hierop kunnen sturen. Ons eigen CDA- Woonmanifest geldt voor ons als toets.

Zoals veel meer woningen toewijzen aan eigen inwoners, een concreet doorstromingsbeleid vaststellen, levensloopbestendige woningen bouwen en geen verkoop meer van sociale huurwoningen.
In het AD stond dat de woningvoorraad in Waddinxveen bestaat uit circa 31% sociale huurwoningen. Cijfers waren van 2019. Momenteel bestaat de sociale huurwoningvoorraad uit maar 27%. Logisch, want er is de laatste jaren veel gebouwd, maar niet of nauwelijks sociale huurwoningen.

Bereikbaarheid

We zullen blij zijn als de verlengde Beethovenlaan is aangesloten op de Bentwoudlaan. Dat geeft minder doorgaand verkeer. En we hopen dat door de realisatie van de doorfietsroute meer mensen de fiets pakken.

We zijn benieuwd naar het verkeerscirculatieplan en naar de oplossingen voor de problematiek in het gebied tussen de Gouwe en Reeuwijk-Dorp en m.n. de Brugweg. En natuurlijk moet de snelheid op de Henegouwerweg zo snel als mogelijk naar de 60 km.

Het CDA verwacht dat het college de aanleg van het Coenecooppootje aankaart bij de provincie en met een uitwerking voor de mogelijkheden van het Coenecooppootje komt.

Het CDA blijft hameren op een Integrale benadering bij de provincie bij de vaststelling van het inpassingsplan N207-Zuid.

Economie

Voor wat de economie betreft hopen we dat, samen met de ondernemers, met de uitvoering van het Economisch Koersdocument een versterking van het economisch klimaat in Waddinxveen gerealiseerd wordt. We willen graag snel meer duidelijkheid over het ondernemersfonds.

Duurzaamheid

We volgen nauwlettend de uitgebreide agenda van energiebesparende maatregelen en van nieuwe schone energie zoals zonnepanelen op alle daken. Geen naakte daken!!! We willen meer en actueler zicht op hoeveelheid en ontwikkeling van zonnecapaciteit op de daken van huizen en bedrijven. Met Woonpartners en het bedrijfsleven dienen hierover concrete afspraken te worden gemaakt.
Het zal een gezamenlijke opdracht voor de inwoner, ondernemer en overheid blijven om bewust om te gaan met energie. We willen onze gemeente doorgeven aan toekomstige generaties.

Het CDA gaat ervan uit dat de gemeente al haar wettelijke mogelijkheden benut om de omgevingsvergunning voor biomassacentrales in te trekken, want wij willen geen biomassacentrales in Waddinxveen.

Aantrekkelijke gemeente

Openbare ruimte

Wij willen het openbaar groen laten meegroeien met de groei van Waddinxveen en monitoren daartoe de omvang van ons openbaar groen en van onze boommassa. Kappen van bomen moet wat ons betreft ruim worden gecompenseerd.

Het CDA is blij met de aandacht die er is er om inwoners te betrekken bij de nieuwe projecten (zoals speelruimteplan), energiezuinige verlichting, vergroting van het openbare groen en de visie op het ecologisch beheer ervan.

Wij zijn niet voor een vergunningstelsel voor parkeren in het kader van een aantrekkelijke gemeente. De structurele gevolgen bij een vergunningstelsel voor parkeren zullen voor de bewoners rondom het centrum enorm zijn en ook zullen er voor de gemeente aanzienlijke kosten bij komen voor uitvoering van de vergunningen en de bijbehorende handhaving.

• Wij verzoeken het college dan ook om de raad over de achtergronden en de onderzoeksvragen over dit onderwerp voorafgaand aan het te starten onderzoek te informeren. (Toezegging)

Natuur en recreatie

Het zou heel mooi zijn als de natuur- en recreatiegebieden die er in onze gemeente zijn met elkaar verbonden worden. Dat maakt onze gemeente aantrekkelijker.

Het is jammer dat van de Vredenburghzone nog niet alle gronden eigendom zijn van de gemeente en als we dat willen, zullen er ook nog flinke investeringen gedaan moeten worden.

Afval

Fijn dat het scheiden van de grondstoffen de volle aandacht heeft. De daarbij behorende circulaire doelstellingen moeten we met elkaar zien te bereiken. Daarom zijn we ook positief om dit d.m.v. een communicatiecampagne bij elke inwoner te laten landen en in beweging hiervoor te zetten. Het is wel belangrijk om op te blijven letten of de verhouding van de afvalstoffenheffingen en de verhoogde medewerking van de inwoner bij elkaar blijven passen.

Slagvaardige gemeente

Het is positief dat de gemeente de dienstverlening wil verbeteren en gaat voor transparante participatieprocessen.

Het CDA is er erg blij mee dat er een ombudsfunctie komt. Heel goed dat de inzet van POK gelden daarvoor worden gebruikt.

De positionering van deze persoon/of personen en hoe deze zichtbaar gemaakt wordt of worden is nog onduidelijk en de stappen die daarin gezet worden zullen we met belangstelling blijven volgen.

Tot slot

We gaan samen in vertrouwen op een duurzame reis met deze plannen en we hopen dat onze reis in 2026 niet in een ravijn eindigt, maar moge slagen.

Wij hebben vertrouwen in de reisleiding en wensen hen wijsheid en inzicht toe om te zien waar het op aankomt en tot slot wensen wij hen en ons zelf een behouden reis!