11 november 2016

Bijdrage CDA Algemene beschouwingen 2016

In 2015 was Waddinxveen de snelste groeiende gemeente in onze regio. Ook in 2016 zal deze tendens zich ongetwijfeld hebben voortgezet. Wat beweegt mensen om zich te vestigen in Waddinxveen? Is het om de ligging, het woonaanbod, de bereikbaarheid van winkels of….. Wie zal het zeggen. Maar de vraag is wel interessant, want juist mensen van buiten kunnen heel duidelijk maken waarom ze juist voor Waddinxveen kiezen en hopelijk blijven kiezen.

Voor Waddinxveners die hier al generaties wonen is de vraag ‘Waarom Waddinxveen’ wellicht niet zo voor de hand liggend. Toch blijven ook zij er scherp op dat Waddinxveen wel Waddinxveen blijft. Echte Waddinxveners weten dat het dorp een samenstel is uit drie aparte dorpjes begin 19e eeuw. Door over eigen grenzen heen te stappen en samen te bepalen wat belangrijk is, is Waddinxveen geworden tot wat het nu is. Een dorp waarin openheid is naar buiten toe, waar outsiders zich graag vestigen, maar ook een dorp dat prat gaat op de eigen identiteit. Met de uitvoering daarvan zit het wel snor. Koningsdag, 4-mei-viering, sinterklaas en zwarte piet, maar ook nieuwere fenomenen als Wadcultureel hebben een vaste plek op de jaaragenda. De politiek hoeft zich daar inhoudelijk niet mee te bemoeien, als de politiek dit soort zaken maar blijft faciliteren dan doen de inwoners en bedrijven de rest zelf wel. Het CDA vindt dat dit soort traditionele waarden Waddinxveen Waddinxveen maakt en dat dit juist ook aantrekkingskracht uitoefent op nieuwkomers! En ja, dat levert vaak discussies op; over zondagrust, een gemeentehuis en een (nog redelijk) nieuw centrum. Dat geeft wel eens wat gedoe, maar dat hoort in een dorp waar traditie en vernieuwing langs elkaar schuren. En het een is niet persé beter dan het ander.

De leefbaarheid in ons dorp kan soms door ontwikkelingen buiten onze zeggenschap aan waarde inboeten. We leven met steeds meer mensen op een begrensd gebied en dat vraagt om onderling overleg en goede betrekkingen met hogere bestuursorganen en buurtgemeenten. Er is ons veel gelegen aan versterking van die banden om ongewenste ontwikkelingen, zoals die van een Outletcentre in een buurgemeente op waarde te schatten.

We kunnen de vraag Waarom Waddinxveen ook naar andere onderwerpen doortrekken. Want ook op het gebied van zorg en maatschappij willen we onderscheidend zijn.  Het afgelopen jaar is vooral invulling gegeven aan de inkoopfunctie van de gemeente. Hoe zorgen we ervoor dat we de goede contracten aangaan met aanbieders en hoe houden we het betaalbaar? Dit noem ik transitie. Echter, de drie decentralisaties hebben een veel grotere ambitie! Namelijk door het overhevelen van financiën en bevoegdheden naar de gemeenten hebben wij ook de mogelijkheid gekregen om de zorg op een nieuwe, eigentijdse manier te organiseren! Die nieuwe, onorthodoxe manier van organiseren noem ik transformatie. Het aanboren van nieuwe mogelijkheden van zorg bij ondernemingen, maar ook het in toenemende mate gebruik maken van mogelijkheden van familieleden, vrijwilligers en maatschappelijke organisaties. Het CDA heeft de afgelopen jaren al gepleit voor meer activiteiten op het gebied van preventie, zodat jongeren en ouderen zo lang en veel mogelijk buiten het zorgcircus blijven. Het CDA wil graag die tendens voortzetten, zodat wordt ingezet op

-een gezonde levensstijl, door een vitaal sportbeleid. Een breed en gezond aanbod van sportverenigingen is daarbij noodzakelijk

-een actieve betrokkenheid van jeugd en jongeren bij sportclubs en andere verenigingen;  waarbij ze mee kunnen doen, maar ook zelf initiatieven kunnen nemen.

-een senior vriendelijke gemeente, waar langer thuiswonen niet leidt tot eenzaamheid en ongezonde situaties. Ook moeten ouderen de mogelijkheid hebben om de laatste jaren van hun leven door te brengen.

Morgen is het de dag van de mantelzorg. Een goede reden om nog eens aandacht te vragen voor het belang van mantelzorgers. Het CDA vindt dat wij hen moeten faciliteren om de verzorging en begeleiding van naasten zo goed mogelijk te kunnen doen, maar vooral: het ook vol te houden,

Wij zijn van mening dat de mantelzorgers de mogelijkheid moeten hebben mee te mogen praten en denken met diegene waar zij liefdevol meestal dagelijks voor zorgen.

In die lijn vindt het CDA het logisch dat zij mee mogen praten aan de keukentafel. We willen daartoe een motie indienen. Het dictum van de motie luidt:

Motie 1:

Verzoekt het college:

 Mantelzorgers standaard uit te nodigen bij het keukentafelgesprek;

Indien hiervoor belemmeringen zijn deze op te heffen dan wel de mantelzorgers op een andere manier bij het opstellen van het zorgplan te betrekken.

De afschaffing van de WTCG/CER (Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten/Compensatie Eigen Risico) leidt tot kosten stijging voor hulpbehoevenden. Dit speelt met name in situaties waarin onvoldoende mantelzorg verleend kan worden. Voor de minima in onze gemeenten zijn goede regelingen beschikbaar. Het CDA vraagt zich af wat de effecten zijn op de lage middeninkomens; een kwetsbare groep die qua regelingen vaak tussen wal en schip raakt. Onze vraag aan het College in hoeverre deze groep in beeld is en in hoeverre de afschaffing van de bijdrage de hulp aan deze doelgroep ondermijnt.

Waddinxveen is een dorp waar steeds meer zowel gewoond, gewerkt als gerecreëerd wordt. Om met die laatste te beginnen. Het inzetten van een deel van het surplus op onze begroting voor meer groen in en rond Waddinxveen heeft onze hartelijke steun. Wij hebben van meet af een vergroening van het oud-WSE-terrein bepleit. Deze long is noodzakelijk om Waddinxveen-Noord blijvend lucht te geven. Ook de sterke intensivering van het wegennet aan de west- en zuidkant van Waddinxveen roept om veel groen ter compensatie van overlast en verlies aan recreatie-ruimte. Zonder investering in het groen zullen we op langere termijn vastlopen in onze woon- en werkambities. Immers wonen, werken en recreëeren houden elkaar in evenwicht! De nieuwe omgevingswet gaat ons veel meer mogelijkheden bieden om als Raad sturend op te treden in de inrichting van de ruimte. Wij zien graag dat we hier begin 2017 een goede discussie over kunnen voeren met het College.

De intensievere vormen van wonen en werken kunnen een extra belasting vormen voor onze leefomgeving of milieu. Extra groenzones zijn dan een goede aanzet, maar niet voldoende. Ons leefgedrag zal moeten veranderen om ons de gewenste vernieuwingen te kunnen veroorloven. Het gaat om rentmeesterschap die het afgelopen jaar is vastgelegd in een duurzaamheidsvisie. Enkele jaren geleden nog de hobby van eco-freaks; nu liggen er mogelijkheden bij een veel grotere groep om stappen te nemen in collectieve energievoorzieningsprojecten.  Daarmee is nu de tijd ook gekomen om daar vol mee aan de slag te gaan, ook in Waddinxveen!

Voor het CDA is meer dan ooit de participatie van onze eigen inwoners cruciaal om de ambitieuze doelstellingen op het gebied van afval, milieu en klimaatbeheersing te kunnen behalen. De gemeente moet hier dan ook vol op blijven inzetten door initiatieven zoals de 100-100-100 acties te blijven ondersteunen. Zonder deze samenwerking redden we het namelijk niet! Daarnaast moet nieuwe initiatieven ontplooid worden om onze gemeente klimaatbestendig te maken met het oog op de klimaatverandering in de 21e eeuw. Te denken valt aan het vergroenen van tuinen om zo overtollig regenwater sneller af te kunnen voeren. Ook hier ligt een mooie samenwerking tussen gemeente en inwoners in het verschiet om de vergroeningsambities van deze coalitie te kunnen realiseren!

Waddinxveen is al vanouds een logistiek knooppunt, met de aanleg van de nieuwe parallelstructuur, de Moordrechtboog en het eerste stuk van de Bentwoudlaan zal deze functie alleen maar versterkt worden. Grotendeels worden deze projecten gerealiseerd door de Provincie en Rijkswaterstaat. Daar hebben wij een goede afstemming mee. De plannen voor de verkeersafwikkeling in het stationsgebied baren ons zorgen. Het CDA vertrouwt er op dat er een breed gedragen oplossing komt voor de verkeersstromen bij het stationsgebied, waarbij zwakkere verkeersdeelnemers niet tot een ons inziens onethisch instrument gedegradeerd worden. Dat wil zeggen: zwakkere verkeersdeelnemers lijken te worden ingezet om snelle verkeersdeelnemers af te remmen. Wij vinden dit onwenselijk.

Water- en landvervoer strijden bij de oostelijke toegang van het dorp om voorrang, wat tot toenemende ergernis en gevoelens van onmacht leidt. De garantie dat de brug in de spits niet zou openen is helaas verlaten. Het afgelopen jaar heeft de CDA-fractie uitgebreid aandacht gevraagd voor de problemen met de hefbrug. Nu, anderhalf jaar na het echec met de aanvaring hebben we het volgende moeten concluderen dat de Provincie andere prioriteiten stelt dan wij. Waar wij vinden dat de mobiliteit en economie gediend zijn met een grote garantie van verbindingen over de Gouwe; ziet de provincie veel meer in het verder uitbaten van de rivier zelf! Ook daar merken we dat we als gemeente een van de vele belanghebbenden zijn bij de rivier en dat we over een aantal dingen geen beslissingsbevoegdheid hebben. Door de uitbreiding van de containercapaciteit in Alphen en het toenemend belang van de vaarroute Amsterdam-Rotterdam zal de hefbrug de komende jaren steeds vaker het rijdend verkeer over de Gouwe gaan verstoren en daarmee de bedrijvigheid op land.

Het CDA wil het daarom over een andere boeg gooien. Het gaat namelijk niet over het instrument, de brug, maar om het doel. Het doel is dat we willen dat Oost en West van de Gouwe zo optimaal mogelijk verbonden zijn. Daarom willen we dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheden van ondertunneling van de Gouwe ter hoogte van Waddinxveen of Boskoop. Een wat? Ja, u hoor het goed. Een tunnel! Onze buren hebben hier al eerder over gesproken. Wij vinden dat het zo langzamerhand tijd is om samen met Alphen en de provincie de wenselijkheid en haalbaarheid hiervan te onderzoeken. Weet wel dat we hiermee een type discussie opstarten die lange tijd neemt en waarmee je eenvoudigweg niet langer kunt wachten. Wij willen daarover een motie indienen. Het dictum daarvan luidt:

MOTIE 2

• Verzoekt het college:
  • Een opzet maakt voor een onderzoek naar meerdere oplosvarianten ten aanzien van de verkeersproblematiek over de Gouwe
  • Deze opzet samen maakt met de belangrijkste stakeholders, maar in ieder geval met de gemeente Alphen aan den Rijn en de Provincie Zuid-Holland
  • In deze opzet de wenselijkheid, haalbaarheid en locatie van de oeververbinding betrekt
  • Deze opzet in het voorjaar van 2017 deelt met de Raad van Waddinxveen.

Waddinxveen heeft haar financiële huishouding ook dit jaar weer goed op orde.

Ook de voorliggende begroting is deugdelijk van opbouw. Wel moeten we met elkaar constateren dat onze financiële reserves zijn geslonken in de afgelopen jaren, en ook dat we daardoor in de toekomst beperktere mogelijkheden hebben om tegenvallers op te vangen.

In dit kader is het goed om nu alvast werk te maken van het werken naar die toekomst, de groei van ons Dorp zal niet door blijven gaan, er is een eindigheid van de groei in zicht.

Daar zal ons Gemeente bestuur op in moeten spelen. Zo moeten de risico’s ten aanzien van vastgoed en grondposities moeten verminderen, daarnaast moeten we met de stijging van uitgaven in de sociale sector (overheveling van Rijkstaken in o.a. de zorgsector) het risicobeheer ook hier goed op de rit krijgen.

Eerder dit jaar hebben wij ook aandacht gevraagd voor de commerciële aanpak van onze begraafplaatsen, wij vinden het prettig te constateren dat de prijsstelling in dit gebied met 10% naar beneden is bijgesteld, echter de effecten van overschrijding van bepaalde tijdslimieten kan nog steeds resulteren in pijnlijke situaties, dat vinden wij zorgelijk. Mede vanwege het  ondertussen lopende onderzoek hierin van de wethouder met  betrokken spelers in dit segment wachten wij eerst deze resultaten/uitkomsten af.

Het moge duidelijk zijn dat onze leus ‘Waarom Waddinxveen’ ook op het CDA van toepassing is. Om dat ons dorp het verdient dat er blijvend geïnvesteerd wordt. Daarom Waddinxveen. We wensen College, ambtelijke staf en raadsleden Gods zegen toe bij beleid en uitvoering in de komende periode!

Zweder Bergman